Dag 4: Praag - Oude stad en Karlsbrug

23 juli 2023 - Sedlec, Tsjechië

Vanochtend mogen we uitslapen tot 8 uur 😂😂😂 Het begint al warm te worden en vanmiddag zal het rond de 28 graden zijn. Best heet om in een stadscentrum te zijn, willen toch al in de ochtend gaan. We hebben gisteravond informatie gehad over bus en metro en zijn 9.30 ready voor vertrek als we de camping eigenaar tegenkomen. Of we weten hoe we moeten gaan en tickets hebben, hij had ons gisterenavond gemist voor de info...... We waren er in de avond wel maar toen stond zijn broer/neef er.....

Nee, die had het niet goed uitgelegd en we kregen nog een hele uitleg. En we moesten een dagkaart kopen bij de Tabakswinkel en niet in de bus (info van de broer/neef). Uiteindelijk reed hij even met de auto op en neer zodat Rini 4 dag tickets kon kopen en we de bus van 10 uur konden halen.... Met de plattegrond zijn we binnen 10 minuten op een busstation waar we een rechtstreekse metrolijn naar het centrum hebben. We stappen uit bij het Museum en Opera gebouw. Vanuit daar loop je naar Václavské Námesti. Een groot plein met een middenstuk en veel winkels. Aan het einde hebben we 2 keuzes. Richting Staroměstské náměstí (stadsplein) of Statue of Franz Kafka. Het wordt het laatste. We lopen een stuk door het centrum, leuk maar niet zo bijzonder en besluiten dan toch een stukje metro te pakken. Wat de fu..... Ik heb een nieuwe aanvulling op mijn fobie gevonden 😱. De roltrappen van de metro. We gaan enorm steil naar beneden voor een behoorlijke lengte. De rest van de familie vond het wel meevallen. Nou ikke niet.

Eenmaal weer boven de grond, uiteraard moest dat zelfde stuk met weer zo'n 'hele fijne roltrap' maar dan omhoog, staan we gelukkig meteen bij het hoofd van Kafka. Ik had weinig idee maar wat een mooi, gaaf en grappig ding. Eigenlijk in een uithoek bij een winkelcentrum maar inmiddels flink populair. Zie het filmpje.

Vanuit dit 'standbeeld' lopen we door naar de rivier richting de Karlsbrug. Onderweg zien we een leuke pleintje waar het niet druk is en besluiten we eerst even te lunchen. We kiezen voor een Italiaan. Lekker toepasselijk in Praag 😂

Hoe dichter bij de brug, hoe drukker het is. Praag is echt populair. Je ziet veel backpackers en jonge lui. Maar ook gezinnen en senioren. En veel nationaliteiten. Corona is echt voorbij. We lopen over de brug en proberen af en toe een foto te maken maar wat een mensenmassa. Vanuit de brug loop je naar de Burcht maar we besluiten die morgenochtend te gaan bezoeken. Het is inmiddels behoorlijk warm en langs de rivier staat nog wind. Vanuit de brug lopen we naar U Luzickeho seminare. Dit is het smalste straatje van Praag en maar 50 cm breed. Er staat een stoplicht omdat er maar one way mogelijk is, je kunt elkaar echt niet passeren. Dit is geregeld door een stoplicht aan beide uiteinden!

Vanuit daar lopen we terug over een andere brug en hebben we uitzicht op de Karlsbrug en de Burcht van Praag. Praag heeft veel weg van Boedapest. Is ook een Slavische stad maar we vinden het ook iets Italiaanse hebben.

Vanuit deze brug lopen we naar Staroměstské náměstí (stadsplein). We lopen langs allerlei kraampjes met eten en drinken en souvenirs. Tussendoor staat er een meisje op te treden. Niet slecht. Op de brug speelde ook al een Jazzband. Vooral grappig dat de trompettist op een rollator zit. De rest is ook al ruim over de pensioenleeftijd maar ze swingen nog goed.

Op het plein is het wederom heel druk. We bezoeken de kerk. En maken foto's van het stadshuis en de oude panden. Ook staan er een paar heerlijke vernevelaars. Heerlijk! Intussen is het toch een dikke 30 graden. Vanuit de vernevelaar zien we iets  waggelen, weg glijden, het probeert op te staan en glijdt weer weg. Die is door iets anders beneveld 😂😂 Dan ben je de weg toch wel heel erg kwijt.

We staan bij de Astronomische uurwerk maar moeten 45 minuten wachten voor het klokkenspel. We wachten nog even en besluiten toch door te lopen richting een terras. We kijken straks nog wel even. Even wat vocht aanvullen is nu prioriteit 1.

Op het terras kijken we naar de dag van morgen. We willen nog graag naar de Praagse Burcht en eventueel het Strhov klooster. En het eten van trdelnik. Een soort van mega ijshoorntje maar dan van deeg met kaneel en suiker en vulling van room of ijs. Eventueel met fruit. Ziet er erg lekker uit maar onze buiken zitten nog vol van de heerlijke lunch met pizza en pasta.

We besloten nog wat door de straatjes van Praag te slenteren richting metro om terug te gaan richting camping. Het is intussen 16.00 uur en we hebben morgen nog een dag.

Praag:

- makkelijk te bezoeken met goed en goedkoop openbaar vervoer, redelijk schone stad, drukke stad, veel cultuur maar ook veelzijdig. Je kunt ook een rondvaart boeken, fietstocht boeken (hebben we over getwijfeld, zou ik een andere keer wel gaan doen). Er zijn heel veel musea en andere activiteiten. Echt wel een aanrader 👍

1. Chantal:
    23 juli 2023
    Ik zie geen filmpje hihi
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    Ik kijk even. Misschien moeite met uploaden. Tsjechië is nog niet van de 4G😉
  3. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    23 juli 2023
    Boven aan de pagina staat apart een kopje foto's en een apart kopje video's