Dag 28: Pressegersee

16 augustus 2023 - Hermagor-Pressegger See, Oostenrijk

Het is weer een dag met relaxen en iets actiever. We doen in de ochtend op het gemakje. We hebben allemaal lekker geslapen. Het is heel rustig en koel. Als uiteindelijk ook Quincy uit bed is (we hebben echt geen herrie gemaakt om haar wakker te maken ๐Ÿ˜‰) gaan we ontbijten. Oostenrijkse broodjes. Lekker hoor. Een mix van bruine en witte broodjes met zaden en pitten. Weer iets anders als wit stokbrood.

Na het ontbijt, duikt de zon achter de wolken. Ideaal om een wandeling te gaan maken. Want wie aan Oostenrijk denkt, denkt toch aan wandelen๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

We kiezen voor een easy walk, de "slowtrail" rond de Pressegersee. Vooral dat slow trok ons aan๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ Het pad is zo genoemd omdat er allerlei informatie is aangegeven en viewpoint zijn gemaakt. Voor kinderen zijn er kleine activiteiten. Daarom kun/moet je langzaam aan doen.... De route is 5.5 km en geschikt voor wandelingen met kinderen.

Het eerste stuk loopt al behoorlijk steil omhoog en dan weer naar beneden. Waarom geen vlakke route๐Ÿ˜’ maar dan volgt al snel een vlakke route door het bos en langs het meer. Er zijn een aantal bruggetjes met info en uitkijkpunten. Daarna lopen we richting een dorpje..de route gaat over een asfaltweg (stoep) langs tig hotels en appartementen. Een enkel keertje zien we een doorkijk naar het meer. We lopen zeker 2 km op deze manier. Intussen is de zon terug en is het bloedheet in de zon. Pfff, flink zweten. Eindelijk slaat de weg af en gaan we weer richting meer. Dit is officieel het begin van de trail en gelukkig ook het mooiste stuk. Voor ons is het laatste stuk.ย

Tijdens het lopen hebben we wel het strandbad Hermagor gezien. Zag er gezellig uit. We besluiten met de auto terug te rijden en met onze camping card krijgen we gratis toegang. Hier plonzen we in de Pressegersee. Ook wel de badkuip genoemd omdat dit het warmste meer van Oostenrijk is en wel 29 graden warm kan worden. Het was nu 24 graden en dat voelt best koud....

We drogen op en gaan naar het restaurant wat bij het strandbad ligt voor een heuse Wiener schnitzel. Ook dat hoort erbij ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Na een uitgebreide lunch, we namen de kinder schnitzel en dat was nog mega, gaan we terug naar de camping. De meiden en ik hebben zin om naar de sauna te gaan. Deze zit bij het zwembad en ook als campinggast kunnen we er gebruik van maken. Gisteren al even gaan kijken en het zag er goed uit. Rini geniet even van quality time.

Wij beginnen met de bio sauna, de sauna licht kleuren. Na een afkoelende douche, vinden we een ligbed op het dakterras. Kopje thee erbij. Heerlijk! Na het genieten van de laatste zonnestralen en het kopje thee, is het tijd voor de Finse sauna. Flink heet, deze is 100 graden en dat voelen we wel. Flink bezweet, koelen we af in de stortdouche en dompelbad. We liggen nog even in de relaxruimte. Jammer dat er geen eigen zwembad bij zit. Buiten het complex is wel een binnen en buitenbad en een zwemvijver. Maar dan moeten we weer omkleden en naar buiten. We sluiten af met een kruiden stoombad en de infrarood. Lekker ontspannen lopen we terug naar de caravan.ย

Morgen is onze laatste echte vakantiedag. Een maand leek erg lang maar is voorbij gevlogen. We willen morgen nog naar garnitzenklamm gaan. Deze ligt 5 km van de camping en is een mooie kloof. Het eerste deel moet te doen zijn. Deel 2 is al moeilijker en deel 3 alleen voor avonturiers met een goede conditie. Deel 4 is voor ervaren wandelaars en klimmers. Ik ga kijken of deel 1 te doen is, vooral qua hoogte. Rini en de meiden willen ook nog deel 2 lopen. Ik zie het wel. Op de parkeerplaats is schijnbaar ook een restaurant. Mooi plekje om te wachten ๐Ÿ˜ฌ

Welterusten aan iedereen vanuit een mooi Oostenrijk en tot binnenkort in Nederland.

Fotoโ€™s

1. Chantal: