Dag 26: Rovinj en 🐬

14 augustus 2023 - Funtana, Kroatië

Vandaag is helaas alweer onze laatste dag in Kroatië. Maar gelukkig hebben we nog 2 leuke activiteiten voor de boeg.

Na het ontbijt gaan we naar Rovinj. Het stadje van Istrië. We parkeren bij de haven. Terrein 1 is al vol maar nummer 2 en 3 zijn nog leeg.

Met een paar minuten lopen zijn we al in het stadje en we beginnen meteen met een markt. Daarna volgen we de staafjes omhoog richting het uitkijkpunt en de kerk.

Uiteraard bezoeken we de kerk. Volgens de kids nummer 12😱🫣😂😂😂

Na het kerkje lopen we via een andere route weer naar beneden. Weer een hoop steegjes en straatjes met winkeltjes. We komen uiteindelijk uit bij een aantal zeer rustige straatjes zonder winkels en met weinig mensen om te eindigen op een plein. Hier vinden we een leuk terras met vernevelaar. Want het is weer goed hot. In de schaduw is het goed te doen. Zeker omdat het niet erg druk is.

Vanuit het plein volgen we weer een route en gaan we weer omhoog. Uiteindelijk komen we weer uit bij de kerk en gaan we een stukje via dezelfde route weer terug om toch dat ene souvenir te kopen. Een zeer kitch bordje voor de verzameling 😂😂😂 Erger kregen we niet gevonden. Chloë en ik spotten nog een leuke zaak met keramiek waar we even een kijkje nemen. Ik til iets op om naar de prijs te kijken. Waarom die altijd op de onderkant moet.... En je voelt het al aankomen..... Het stuk bestaat schijnbaar uit 2 delen de de bovenkant valt eraf. En daarmee breekt er ook een puntje af😏😱😱😱 Ohhh no..  Snel leg ik alles weer netjes op elkaar en we zijn hem snel gesmeerd. Wel balen want het was een heel leuk ding. Sorry meneer van de keramiek winkel in Rovinj.....

Snel lopen we weer verder en komen we uit bij de haven. Vanuit hier hebben we ook weer een mooi uitzicht op de heuvel met kerk. Aan de haven zitten enorm veel eettentjes en terrassen. En goed vol. We lopen een rondje maar duiken toch weer een steegje in. Schaduw!

Via allerlei leuke straatjes en nog meer winkeltjes komen we langzaam weer terug bij de markt. En laten we daar in een van de eerste winkels nu net iets leuks hebben gezien. Er zit een edelsmid met handgemaakte sieraden. Hij verkoopt kettingen met de City Angel. Bijzonder vorm gegeven engeltjes in de vorm van een elegant poppetje. Na een aantal kettingen te hebben gepast, is de keus snel gemaakt. Deze gaat mee naar Nederland als herinnering aan deze mooie reis.

Tijd om terug te gaan naar de camping. Daar gaan we nog even wat relaxen en ons weer voorbereiden op activiteit 2. We gaan een heuse dolfijentoer. We hebben geen idee wat we ons erbij moeten voorstellen. We gaan het maar beleven. Wil, Chantal en kids gaan ook mee en komen eerst even naar onze camping zodat we dan te voet naar de haven kunnen lopen.

Rond 17.45 is het dan zover. We hebben nog snel even met zijn allen wat gedronken en dan is het toch echt tijd. Zullen we ook echt dolfijnen gaan zien? Ze geven aan dat je geld terug krijgt als je ze niet hebt gezien....

We komen aan bij de haven en vinden als snel de opstap. We zijn 15 minuten te vroeg maar geen probleem. We hebben een eigen boot(je) met 9en. Lekker prive toer. We komen aan bij een luxe boot. Meiden op het voordek. Jongens op de bank voorin en de ouwe mensen op de bank achterin. Het avontuur kan beginnen. De Kaptein, super jonge knul, zet de speed al goed aan richting open zee. We stuiteren over de golven met een flinke snelheid. Ook zonder dolfijn al een leuke trip.

Al snel zien we een flink aantal bootjes liggen. En dan roept de Kaptein, there in front of us..... Ik zie nog net een vin het water in gaan. Dolfijn min of meer gezien..... We dobberen wat rond en meerdere keren denkt iemand een dolfijn te zien. Het blijft bij denken hè. Maar ons wachten wordt beloond en nu hebben we geluk. We zien 2 dolfijnen mooi omhoog komen en als snel nog een paar en weer een paar. We zitten er nu wel vlakbij...... Dus ✔️

De komende 1.5 uur blijven we ronddobberen en dan weer vol speed als er een berichtje komt dat er dolfijnen zijn gespot..zijn wij naar de dolfijnen aan het kijken of zij naar ons? Zij hebben het spelletje verstoppertje spelen wel gewonnen. Gelukkig hebben we ze toch ook meerdere keren gezien. Helaas is er een einde gekomen aan onze toer en keert de boot om richting Haven. We gaan vol speed als de Kaptein plots de boot stopt en we nog 2 dolfijnen zien. Helemaal gaaf want er zijn nu geen andere boten bij. Terug in de haven maken we nog snel een aantal groepsfoto's en bedanken we de Kaptein. Dit was echt mooi en leuk. Chloë heeft dit uitgezocht en het was goed geregeld en goed gekozen. Veel leuker als zo'n grote boot en leuk dat we dit samen met Wil, Chantal, Lisa, Roy en Sem mochten beleven. Echte afsluiting van onze tocht door Kroatië.

Terug in de haven, gaan we een hapje eten en uiteraard wederom nog even shoppen. Op de weg terug nemen we nog een ijsje en dan is het toch echt afgelopen. We gaan terug naar onze camping en nemen afscheid van onze vrienden. Zij blijven nog even in Istrië en wij gaan verder. Op naar Oostenrijk. Hier gaan we nog even 3 dagen acclimatiseren en dan gaan we toch echt naar huis.

Morgen reizen we 306 km terug en daar gaan we ongeveer 4 uur over doen.

Chloë bedankt voor het uitzoeken, onderzoeken en regelen van de dolfijnen toer. Het was top. Wil, Chantal, Lisa, Roy en Sem, jullie haalden ook vandaag weer  onze  reislog! Bedankt voor het delen van deze leuke dag en avond. Het was top!

1. Chantal:
    15 augustus 2023
    Haha we voelen ons vereerd!! Het was echt een top topavond met een gouden randje!