Dag 29 Garnitzenklamm en dammershopping

18 augustus 2023 - Hermagor-Pressegger See, Oostenrijk

Eigenlijk is het vandaag onze laatste vakantiedag. Morgen reizen we terug richting Duitsland en hebben we nog 1 overnachting.

Omdat gisteren het wandelen een beetje tegenviel, wagen we vandaag een nieuwe poging. We gaan naar de Garnitzenklamm, een Gorge (kloof) van 4,5 km die je in 4 etappes kunt afleggen. Etappe 1 is goed toegankelijk, Etappe 2 is al veel klimmen en klauteren. Etappe 3 is uitdagend en 4 is moeilijk. We gaan het zien en gaan voor etappe 1 (ja, ik dan) en Rini en de meiden willen missen ook nog 2 lopen. Ergens in een review staat dat het behoorlijk hoog is maar dat kan niet volgens Rini. Een kloof is nooit hoog.

We beginnen aan het eerste stuk. Je loopt langs de rivier met watervallen en in etappe 1 zijn er 3 bruggen over de rivier. Het eerste stuk is, jawel omhoog. Dan komt brug 1. Je loopt over een brug die ze aan de rotsen hebben gemaakt en steekt een watervalletje over. Een brug met een ijzeren bodem zodat je ook nog lekker naar beneden kunt kijken. Deze gaat nog net. We komen uit op een plateau waar we de kloof verder inkijken. Mooi punt. Vanuit daar moeten we weer omhoog. Het is nu al wat klimmen en klauteren en dan komt brug 2. Deze houtenbrug gaat over de rivier. Eenmaal op de brug is het dus mooi geen houtenbrug maar weer een ijzeren constructie, aan de buitenkant afgewerkt met hout. En dus weer een lekkere rooster onderkant. Met bibberen knietjes bereik ik de overkant om dan meteen weer te moeten klimmen en klauteren over de rotsen. Dit gaat hem echt niet worden..we gaan alsmaar omhoog en zijn er nog lang niet. Ik besluit terug te gaan naar het plateau, daar staan bankjes en daar te wachten totdat de rest ook klaar is. Flesje water en een boek bij✔️ Ik red me wel voor de komende 2 uur....

Terwijl ik op een bankje wat zonnestralen pak, het is in de schaduw nog best fris als je stil zit en me vermaak met mensen kijken en lezen, loopt de rest van de familie verder. Ze bereiken het einde van etappe 1 en gaan verder naar etappe 2. Dit is al een stuk lastiger lopen maar ook zeker de moeite waard. Ze zien onderweg mooie watervallen en uitzichten. Rond 11 uur bereiken ze dan ook etappe 2. Dit is wel de max. Route is behoorlijk pittig en ze moeten ook nog 1.5 uur terug. Dus 2 uur wachten wordt 3 uur. Gelukkig zit ik lekker en vermaak ik me prima. Rond 11.30 uur begin ik aan de weg terug, 25 minuten lopen (op het gemakje) en zoek ik alvast een tafeltje bij het restaurant en drink op mijn gemakje een kopje koffie. Rond 12.30 zie ik 3 kreeftjes onder het zweet en zand aan komen sjokken. Zoals Chloë vertaalt: fucking hell van een afdaling, ik voel mijn benen niet eens meer want het doet overal pijn..... De afdaling was nog veel pittiger. Op sommige stukken hebben ze zich maar op hun kont naar beneden laten glijden want dat was wel heel erg steil. Rini en Quincy zijn het er over eens, dit was wel de heftigste trail tot nu toe.

Snel bestel ik voor mijn uitgeputte familie wat te drinken en een lekker apfelstrudel. Die hebben ze wel verdiend. In totaal 4 uur onderweg geweest maar het is wel klaar voor vandaag. We rijden weer terug naar de camping en lunchen bij de caravan. Daarna gaan we nog even naar het zwembad. We willen op tijd gaan douchen om vanavond het dorp nog even in te gaan.

Na een uurtje zwemmen, kruipt de zon achter de wolken en wordt het fris. We zijn net terug bij de caravan als het met bakken uit de hemel komt..ja, dat acclimatiseren is gelukt👍 Tussendoor lopen we even snel naar het sanitairgebouw om te douchen maar droog wil het nog niet worden. Na 2 uur regenen, is het dan toch droog en rijden we naar het dorp..het is 20 minuten lopen maar de meiden hebben genoeg gelopen en geen zin om in de regen terug te moeten lopen. In het dorp is er een avondmarkt. Helaas zijn er maar een paar kramen vanwege de regen. We kopen een zakje vers gebrande nootjes en gaan op zoek naar een restaurant. Vanwege de regen zijn een aantal terrassen niet open en binnen zit het al flink vol. We vinden bij een Asian restaurant nog een plaatsje op het terras onder de overkapping. Ach ja, schnitzel hebben we al op. Gaan we nu Chinees eten, ook lekker.

We bestellen een aantal verschillende gerechten en wat drinken, als er toch nog wat leven in de brouwerij komt. Eerst volgt er een optreden van een trommelband. Maar dan komen er 4 mannen in traditionele kleding die een klap-  en stapdans optreden verzorgen. Echt grappig.

De meiden hebben krokante kip met 2 soorten saus en rijst, Rini een soort Tjaptjoi met vlees en vis en ik hebt Sticky krokante kip met zoetzure saus. We krijgen er rijst bij en een koolsalade en het smaakt heerlijk. Na het eten nemen we nog een Italiaans ijsje. We zitten hier op de grens Oostenrijk - Italië en Slovenië.

We rijden terug naar de camping en gaan lekker op tijd naar bed (22 uur). Morgenochtend om 6 uur gaat de wekker om op te ruimen en ontbijten. We kunnen om 7.30 uur uitchecken. Eigenlijk hadden we graag vanavond uitgecheckt en eerder willen vertrekken maar dat gaat helaas niet. We hebben een electro meter gehad die we in de ochtend nog moeten inleveren. We krijgen per dag een aantal kilowatt gratis aan stroom. Gebruik je meer dan moet je bijbetalen. Komt daardat deze camping het hele jaar open is en ook wintersport kamperen aanbiedt. Daarnaast zijn er ook mensen die de elektrische auto opladen via het stroompunt van de camping..... Ik denk dat we de komende jaren steeds meer van dergelijke meters gaan zien om opladen van auto's tegen te gaan bij staanplaatsen of sta caravans.

Morgen gaan we proberen 800 km te rijden richting Frankfurt. En dan zaterdag de overige 350 km.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chantal:
    18 augustus 2023
    Een kloof is nooit hoog🤣🤣🤣🤣
    Goeie reis!! Hopelijk gaat het voorspoedig!
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    THNX!
    En ik kan je verzekeren, deze was wel hoog. In de folder (die we uiteraard kregen bij de ingang) stond dat je geen last moest hebben van hoogtevrees 😱🫣
    Gelukkig durfde meer mensen en honden niet verder😂
  3. Bianca Gosens:
    Ziet er mooi uit!