Dag 5: Praagse Burcht en Joodse wijk

25 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Toch maar weer op tijd uit bed want we willen de bus van 9 uur nemen richting Metro. Het is minder zonnig maar wel drukkend. En het wordt alleen maar warmer.

We hebben al uitgezocht dat we tram 22 nemen naar de top. Scheelt een hele loop de berg op want de pootjes doen nog zeer van gisteren. Op de top hebben we een 'nice view' over Praag en daar is tevens de ingang van het paleizencomplex. We nemen een combi ticket voor het Paleis, de kerk, basiliek, klokken toren en het gouden straatje.

De kerk is mega en indrukwekkend. Veel glas in loodramen en alle bijbehorende opsmuk. Flink blinkie bling graf op het einde als pronkstuk.

Daarna lopen we een groot plein op en kunnen we de toren in. Even gekeken, 400 traptreden en hoog.... Ik pas wel beneden op de tassen😁 Terwijl Rini en de meiden de uitdaging aangaan, zoek in een bankje op. Even relaxen en mensen kijken. Altijd leuk. Nog even zwaaien naar de familie op de toren (zo handig een appje, mama kijk even omhoog😂).

Na de toren is het paleis zelf aan de buurt. We komen in een grote zaal waar de kroningen plaats vinden. Indrukwekkend maar niet zo mooi als verwacht. Ook de aangrenzende vertrekken vallen tegen. Leuk maar niets bijzonders.

Tegenover het paleis is de basiliek. Het is een kleine familie Basiliek en in vergelijking tot de kerk een erg kleine ruimte en heel sober. Dikke muren, muurschilderingen maken het geheel af.

We twijfelen of we eerst wat gaan drinken of toch doorlopen naar het gouden straatje. We besluiten het laatste want het wordt steeds drukker en warmer. Het gouden straatje is een straatje met allemaal huisjes van goud. Grapje natuurlijk. Dit is het straatje met de gekleurde ambachtshuizen. Op de gehele bovenverdieping is een museum met ingericht met allerlei spullen van ridders, harnassen, een martelkamer. De huisjes zijn ingericht in de verschillende specifieke periodes. Afdalende naar de kelder komen we een magische kamer tegen met allerlei wetenschappelijke attributen en een gevangenis. Uiteindelijk was het gehele complex indrukwekkend maar vond ik het gouden straatje het leukst.

We besluiten de Metro terug te nemen naar het centrum. We hebben dorst en de hoefjes hebben ook behoefte aan rust. In het centrum denken we de goede kant op te lopen maar lopen we net het centrum uit... Balen, iedereen is moe en we willen graag wat eten en drinken. We komen uit bij een van de bruggen en zien aan de overkant een schiereiland met een restaurant. We besluiten daarvoor te kiezen in plaats van terug te lopen. Uiteindelijk een goede keus. We zitten lekker aan de rivier, fijne stoelen en leuke bediening. Lekker eten. We kunnen het zo wel even volhouden en meteen uitrusten.

Na de lunch, pakken we weer de tram richting de Joods Wijk. Chloë wil graag naar een synagoge. Beide willen graag naar de bibliotheek en we moeten nog een trdelnik eten.

De eerste synagoge kunnen we alleen bezoeken met een combinatie ticket voor de begraafplaats en 5 synagogen. We besluiten om de Old Town Synagoge te bezoeken. Netjes entree betaald en 20 minuten later staan we weer verbijsterd buiten. Een piepkleine ruimte met wat uitleg en een voorportiek. En dat kostte 7,50 pp. Het enig leuke en grappige is het verplichte keppeltje voor Rini,😂😂😂

Na deze ontgoocheling, Rini heeft wel 5 keer benoemd dat hij nu begrijpt waar al die dure auto's in de wijk vandaan komen, lopen we verder en komen we de trdelnik bakkerij tegen. Niet gezocht, wel gevonden. We nemen hier ook meteen een trdelnik. De meiden kiezen voor aardbeien met vanille ijs en wij kiezen voor banaan met vanille ijs. En het is inderdaad erg lekker. Een hard krokant deegbakje met een buitenkant van suiker en kaneel. Soms zie je ook suiker, kaneel en nootjes maar de originele is allen met suiker en kaneel hebben wij begrepen van de bakker. Flinke traktatie.

Nog 1 ding op het lijstje vandaag en dat is de bibliotheek. We zoeken even op google maps om dan tot de ontdekking te komen dat de bibliotheek is gesloten op maandag. Flink pech.. Reden voor Quincy en Chloë om nog een keer terug te gaan!

Laatste stop is in de gift shop. We moeten wel een bordje mee terug naar huis nemen voor bij de verzameling.

Als ervaren reizigers nemen we de metro terug naar het busstation, de bus terug naar de camping. Het gaat lekker vlot. Op de camping zien we dat onze overburen bezoek hebben gekregen. Staat een extra caravan op hun plek en de auto hebben ze maar op onze plek erbij gezet. Best aso.... echter komen de overburen even later thuis en vragen aan ons van wie die caravan en auto is....... Blijft dat de camping eigenaar de plek dubbel heeft geboekt en de nieuwe mensen ook op de plek heeft geplaatst. Zijn schijnbaar mensen die vaker komen en altijd daar staan..... Vreemde oplossing.

We eten nog een boterhammetje en gaan dan opruimen. Morgenochtend 4.30 gaat de wekker. En nee, is geen typfout. Rini wil graag vroeg vertrekken want we moeten 680 kilometer naar Slovenië. Eigenlijk hadden we dit in 2 etappes willen rijden maar we gaan Mança en haar familie bezoeken. Die hebben speciaal voor ons de vakantie al een paar dagen verzet. Nog even een heerlijke douche (not dus) en dan op tijd naar ons mandje.

1. Kimberly:
    26 juli 2023
    Jullie hebben al veel gezien in die paar dagen! En die lekkernij ziet er echt goed uit :) Heel veel plezier nog.
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    26 juli 2023