dag 9: Addo Elephant Park

29 april 2018 - Addo, Zuid-Afrika

Vandaag al vroeg uit de veren, 6 uur omdat we weer een 240 kilometer moeten rijden. Terwijl we ontbijten wordt de hemel langzaam van donker, via roze rood naar licht. Geen slechte manier om de dag te beginnen. Het zonnetje komt al goed door en het belooft een mooie dag te worden.
Na 2.5 uur rijden, bereiken we de afslag richting Addo NP. Maar de navigatie geeft rechtdoor. We besluiten de navigatie te negeren en de borden te volgen. De weg gaat over in kuilen, hobbels en de omgeving is een grote vuilnisbelt. Gaan we toch wel goed????
De wegen zijn over het algemeen goed tot zeer goed. Uitgezonderd de kleine wegen. De hoofdwegen zijn ook keurig schoon, geen armoede te zien. Je moet echter niet achter de mooie heggen en bloembakken kijken.
Na een half uur hobbels, komt de ingang van het park. Ook hier weer dubbele bewaking waar je allerlei formulieren moet invullen. In Nederland koop je nog gemakkelijker een auto als dat je hier een park in komt en dan hebben wij al een parken pas met onbeperkte toegang. Na de gebruikelijke controle, komt er weer iets nieuws...... auto inspectie. Of ze in de camper mogen kijken. Ohhh jawel maar waarvoor. We worden gecheckt of we geen dieren mee naar binnen smokkelen en wapens....... tuurlijk die was ik even vergeten uit mijn handtas te halen voor de vlucht.... 😂😂
En ook hier valt ons op dat werkgelegenheid een lokaal begrip is. In Nederland zouden er 1 tot 2 mensen aan de poort staan. Hier staan er wel 4 tot 6 mensen aan een poort.
En dan kan het avontuur beginnen. We rijden Addo binnen en slaan af richter dam. Hopelijk zien we wat wilde dieren die komen drinken. Aangekomen is er niks te zien maar terwijl we een korte pauze pakken in het zonnetje komt er opeens een groep zebra's drinken en meteen ook evertzwijnen met jonkies. Super grappig en schattig. Check, die hebben we ook gezien.
We rijden verder en kiezen voor een loop over een grindweg. Hobbel de bobbel, het stof stuift goed op maar dat hoort bij Afrika. De loop gaat over de savanne. Een uitgestrekte vlakte van zand, stug gras en wat lage planten. En opeens zien we in de verte wat grijs schommelen. Zou dat....
Ja hoor, onze eerste olifant en meteen zien we iets verder een drinkplas met nog een olifant. Terwijl we doorrijden naar olifant2, draait nummer 1 zich om en komt ook naar de plas. We hebben nu 2 olifanten en binnen een paar minuten komt opeens nummer3 en nummer4 aangewaggeld. 4 olifanten, wouwie. Maar het kan nog gekker want olifant5 sluit ook aan. Na dit spectaculaire ggezicht, rijden we verder. Een berg op, nog een loop en een drinkplas. Maar niks te zien....... het blijft een uitgestrekte gebied. Na de lunch pakken we weer een grindweg. Zouden we nog iets tegen komen. ...jawel en niet zomaar iets. In de verte zien we een open vlakte met olifanten, niet een of vijf maar ieder 50. Geen typefout maar 50 olifanten bij elkaar en een nieuwe groep van 18 olifanten komt eraan. En terwijl die kleinere groep gaat drinken, komt de grote groep in beweging. In kolonnen lopen ze langs. Wat een indrukwekkend en overweldigend gezicht. Dit hebben we nog nooit gezien.
Na dit hoogtepunt, rijden we nog verder maar we zien nog wat herten, evertzwijnen en zebra's. Moe maar voldaan rijden we naar de camping. Morgen mogen we nog een dag!!!!
Iedereen die nu ook vakantie heeft, fijne vakantie en veel plezier. Wij genieten hier volop!

1. Karen:
    30 april 2018