dag 10: Addo Elephant Park again

30 april 2018 - Western District, Zuid-Afrika

Afgelopen nacht hadden we graag in Addo overnacht maar de camping zat vol vanwege het vakantieweekend. Dit wisten we vrijdag al en toen hebben we een plek gereserveerd op een camping op 10 minuten rijden van de ingang. Bij aankomst over een zeer primitieve weg is een prachtig aangelegde Engelse tuin met Engels Landhuis. De camping is in de
tuin en telt 10 staanplaatsen. Ondanks alle pracht en praal, vallen we in verbazing bij het toiletgebouw. Wat een oude meuk..... das lang geleden dat we zo'n armoedige zooi hebben gezien. Douche zonder deur met enkel een gordijntje. Toilet kan niet op slot en gebouw staat bijna op instorten. Gelukkig heeft de camper een toilet, douche en wastafel. Vanwege de wind koelt het erg af en eten we een keer binnen. Creatief koken op 2 pitjes en ja we hebben lekker gegeten. We gaan lekker op tijd slapen. Morgen weer 6 uur opstaan, 7 uur naar het park.
Vanochtend idd vroeg opgestaan en om 7 uur stonden we bij de ingang. Het was nu nog niet druk. Weer het hele riddeltje gedaan maar nu ook ingecheckt voor de camping.
We rijden nu richting de onderkant van het park. Onze buren op de camping hadden veel leeuwen gezien, dat willen wij ook wel.
Al snel komen we bij een poel met weer een groepje olifanten, ongeveer 10 stuks. Het blijven mooie en indrukwekkende beesten. Hierna rijden we over uitgestrekte gronden. We kijken in de verte maar niets........
Tot we net langs de weg wat zien bewegen...... een hele kolonie stokstaartjes. Leuke beestjes!
De gehele route naar beneden blijven we zebra's, zwijnen, herten en struisvogels zien. Uit de bossen komt ook nog een bul olifant met vrouwtje en kleine olifant. Best spannend want
ze stappen zo de weg op vlak langs de auto. De auto voor ons rijdt door en de bul doet behoorlijk lelijk. Wij zetten de camper maar in zijn achteruit. Olifanten nemen de ruimte, liever niet tegen onze camper. We zien onderweg een afgekluifd skelet liggen en verder op een stuk met vlees eraan. Maar geen leeuwen.
Bij de Noord poort hebben we een flinke hobbelweg achter de rug en besluiten we bij het uitzichtspunt te keren. Alleen bij de omrasterde picknick plekken en uitgangspunten mag je uit de auto. In de rest van het park moet je in de auto blijven. We zoeken een mooi plekje voor de lunch en gaan terug via de andere kant naar de zuidpoort. Daar is ook de camping
want vannacht slapen we wel in Addo.
We rijden het uitkijkpunt af en zien al auto's staan. Daar is vast iets speciaals..... het zou toch niet...... En ja hoor. Eerst zien we de man zitten in de schaduw van een boom. Verderop liggen 2 dames te slapen onder een andere boom. Top, 3 leeuwen van dichtbij kunnen zien. Terwijl we richting uitgang rijden zien
we plots een auto stoppen. Hoop gewijs en foto's. We besluiten achter de auto te stoppen en op onze buurt te wachten. En jawel, weer een leeuwin. Ze ligt er super bij voor mooie foto's en film.
Hierna rijden we naar de camping. Daar wacht ons een aangename verrassing. Wat een prachtige locatie. We kijken uit op een drinkplas. Zeer ruime plekke van 250 tot 300 vierkante meter. Eigen braai erbij. Ook een winkeltje in Afrikaanse stijl.
We zetten de stoelen en tafel buiten. Heerlijk in de zon, glaasje Afrikaanse wijn erbij. Even relaxen en nagenieten.
Op de camping zien we herten lopen en even later komt er een groepje zebra's drinken. Ook slingeren er apen door de bomen. Onze buren hebben een luik van de caravan open laten staan...... dat is dus niet aap proof...... We horen een hoop lawaai en zien de buurman met een bezem 2 apen uit zijn caravan jagen. Best grappig zolang het maar niet bij ons gebeurd.
Wij genieten nog even verder van onze braai. Morgen gaat de reis verder. Wij rijden weer 250 km maar nu land inwaarts naar Mount Zebra Nationaal Park.