Dag 20: Blyde River Canyon and Lucky Potholes

10 mei 2018 - Sabie, Zuid-Afrika

Na een spectaculaire avond staan we weer vroeg op. Laatste ritje door het Krugerparc en dan op naar de lagere Drakensbergen. We rijden 6 uur de camping af richting Polabora gate. Een rit van 68 km maar wel 1.5 uur. De maximale snelheid is 40 en soms 50 km per uur. We zien weer olifanten en een mooie kudde met waterbuffels, stoppen even kort voor de ingang bij een archeologische opgraving en dan is het echt gedaan.
We merken meteen dat we in het toeristische gedeelte van Zuid-Afrika zijn gekomen. Mega veel stalletjes langs de kant van de weg en het ene hotel, B&B of game lodge na de andere. De ene nog mooier als de andere.
We rijden richting Hoedspruit, de meest bekende plek en idd ook mega toeristische om daar de R36 richting Abel Erasmus Pass. Inderdaad indrukwekkend, hoge en vlakke pieken en diepe dalen. De weg klimt flink omhoog. Eenmaal boven veranderd het landschap flink. Arme boeren met pieterige akkertjes, kleine hutjes en veel lokale stalletjes komen voorbij. Als we de R 323 richting Graskop (je lacht je hier een breuk aan de namen) zie je het landschap weer veranderen. Grote boerderijen met grote huizen, veel sinaasappels in boomgaarden en houtindustrie. De Blyde River Canyon start met de 3 pinackels. Een 3 puntige rotsformatie. Ondanks het mooie weer is het wel heiig en niet zo helder. We rijden verder richting de lucky potholes. Een mooi natuurverschijnsel waar de rivier zich een weg heeft gezocht en grillige rotsformaties en gaten heeft veroorzaakt. We maken een mooie wandeling en meteen even tijd voor de lunch. Hierna nog een stop, Gods Window. We zijn benieuwd of we dit ook zo goddelijk vinden. Na een flinke klim met veel trappen zijn we er dan, 1725 meter hoog en het valt ons tegen...... misschien ook het weer maar onderweg was het uitzicht zeker spectaculairder. We drinken snel wat want het is weer aardig warm, 27 graden en het was een flinke klim en afdaling. We rijden verder naar Sabie. Ook al zo'n toeristen trekpleister. Centraal gelegen tussen Johannesburg en Pretoria. Redelijk dicht bij het Krugerpark en aan de panorama route. Wij hebben maar 2/3 van de panaroma route gereden en besluiten door te rijden naar de camping. Een naar Europese begrippen, van alles voorzien. Zwembaden, glijbaan, mooi sanitair, winkel en restaurant.
Terwijl de meiden gaan zwemmen, pakken wij de tassen weer in. We ruimen ook alvast de camper op. Morgenvroeg nog wat schoonmaken en dan richting Johannesburg. Een rit van 300 kilometer. Daar leveren we de camper in en worden we door Bobo Campers, de verhuurder, weer teruggebracht naar het vliegveld.
Onze vlucht vertrekt om 19.10 weer richting Dubai. Zaterdagmorgen vliegen we van Dubai naar Amsterdam.
15 jaar geleden vertrokken we een dag na ons trouwfeest. Op Rini zijn verjaardag. Nu gaan we terug op onze trouwdag en komen we thuis op Rini zijn verjaardag. Mooi cirkeltje.......
Welterusten alvast. Wij gaan ook voor de laatste keer knorren in onze grot. Tot over 2 dagen in Nederland.