Dag 19: update sunset drive

10 mei 2018 - Sabie, Zuid-Afrika

We staan om 16.15 klaar voor de sunset drive. Er gaan nog 4 mensen mee, Australiërs. Net niet zo erg als Amerikanen maar everything was so amazing......
We hebben ruimte genoeg en iedereen kan aan de buitenkant zitten. John onze ranger is een leuke vent. Vertelt enthousiast en werkt al 15 jaar in het krugerpark. Dit wordt genieten.
En inderdaad. We zien een hoop actieve dieren nu het gaat afkoelen. Tot 17.30 is het park voor iedereen open en daarna alleen nog voor geboekte safari's.
We zien een prachtige mariboo en een kuifarend. Uiteraard olifanten, zeebra's en wilde beesten en ontelbare herten en antilopen. Langzaam gaat de zon onder. Wat prachtig in zo'n open en uitgestrekt gebied. We zien de zon in een paar minuten onder zakken. Heel anders als in Nederland en daarna kleurt de hemel van geel in oranje in rood en dan naar paars/blauw. Echt zo ontzettend mooi. Deze drive is nu al een succes. We steken een rivier over en hebben mooi zicht op nijlpaarden en krokodillen. Langzaam wordt het echt donker. John legt wat uit over zoeken in het donker.... waar was die uitleg gisteren...... en Chloë mag het spotlight bedienen. Nu komen de Australiërs goed los. Ze hebben zelf 2 felle lampen meegenomen en al snel we een Siwet, in het Nederlands een Civet. Een klein soort roofkat. Kort daarop nog een. Ook zien we honey badger, een honingdas. Allemaal heel bijzonder. We rijden verder en zien weer Hyena's en springhaas. Combi tussen konijn en kangoeroe. Van deze dieren hebben we nog niet eens gehoord. En dan nog een stekelvarken. Kennen we wel maar nog nooit live gezien.
We zijn 3 uur onderweg geweest. Hebben super veel gezien en gehoord aan info. Helaas weer geen luipaard of cheeta maar we zijn tevreden. Net voor de poort van het kamp worden we beloond met een hyena die zit te eten.
Als we binnen de poort zijn en onze spullen aan het inpakken zijn, schreewt John vasthouden. Hoor je dat gebrul, dat is een luipaard. We scheuren het terrein af en worden beloond met een pracht exemplaar. Hij loopt net buiten de poort en langs de hekken van het kamp. We rijden een stukje achter hem aan maar zijn hem dan helaas kwijt. Dit was zo gaaf. John.... super bedankt!!!
En wie denkt dat dit avontuur voorbij is.... nee, we rijden terug en zien een truck staan op de parkeerplaats voor personeel. Net buiten de poort. Er zitten 2 mensen te barbecuen. Het tentdak al uitgeklapt en de was uitgehangen. Ongelooflijk.... wij zien net hyena's en een luipaard en deze mensen zitten op hun gemak te bbq-en. John schakelt meteen de politie in en wacht tot deze er zijn. Dan is het avontuur echt voorbij.
We zitten voor onze camper, netjes in het kamp en achter het hek, zien we de mensen onder escorte naar de camping worden gebracht. We zijn eigenlijk wel benieuwd wat er verder gebeurd maar gaan toch lekker slapen. Morgenvroeg weer 5 uur uit bed en op naar de Blyde River Canyon drive en de lucky potholes.