dag 18, Krugerpark, overnachten Pretoriuskop

8 mei 2018 - Kruger Park, Zuid-Afrika

We staan op om 5.30. Tis toch wel vroeg en rijden om 6 uur weg richting het zuiden van het park. Dit gedeelte is meer groen en daardoor meer kans op wild. We gaan het zien.
Het zonnetje komt net op, we voelen ons in the jungle, the mighty jungle where the lion sleeps tonight.
Al snel zien we herten, nog meer herten maar geen leeuwen, luipaarden of jachtluipaard. We nemen de afslag naar een loipe met picknick om daar te gaan ontbijten. En meteen massa's zebra's en giraffen. En we zien roofvogels, een havikje en meteen daarna een enorme adelaar. Verderop gieren maar geen leeuwen. Bij de dam aangekomen hebben we een prachtige overdekte picknick met uitzicht op het water. We eten een boterhammetje en rijden verder. Op de hoofdweg terug is er niks te zien. We rijden een half uur en niks en nemen weer een afslag met een loipe. De hoofdwegen hebben asfalt of zoals ze hier zeggen teerpad. De zijwegen en loipes hebben gravel of grindpad zeggen ze hier.
En die gravelpaden zijn een hele uitdaging. Ze hebben hobbels en gaten, ribbels en geulen. We bukken en hobbelen. Na deze paden moet Rini de schroeven van de camperdeur en tafel aandraaien. Er is ook al een paar keer een knop los getrild en de keukenkraan......
Maar we worden beloond. We zien eerst een leeuwin. Ze ligt in het gras. Maar daarna zien we de leeuw. Een flink exemplaar en hij ligt prachtig. Wie kijkt er naar wie.
We vervolgen de route en zien een kudde olifanten in de rivier en na het oversteken zien we krokodillen liggen. We hebben geluk en zien een kudde nijlpaarden die aan land zijn en net het water ingaan.
In de middag wordt het weer warm, de temperatuur geeft weer 30 graden. Om 14 uur besluiten we naar de camping te rijden om nog wat te rusten want vanavond hebben we een nachtsafari geboekt. We vertrekken om 20 uur onder begeleiding van een ranger met safari jeep. Nog even 2 uur in het donkere kijken naar de roofdieren. Zouden we dan geluk hebben en een luipaard zien?????
Fijne avond alvast.