Dag 9: reisdag naar Kroatië en even lekker chillen

28 juli 2023 - Dubrovcan, Kroatië

Vanochtend staan we om 8 uur op en om 9.30 uur zitten we weer in de auto. Ontbijtje op, opgeruimd en weer ready voor vertrek. We gaan Slovenië verlaten, met een beetje pijn in ons hart. Wat een ontzettend mooi land met vriendelijke mensen. Mooie campings. We komen zeker nog eens terug.

De rit gaat naar Kamp Vita. Klinkt echt Oostblok. De camping ligt 40 kilometer van Zagreb. Het is een nieuwe camping met een zwembad. We kiezen nu niet voor een stadscamping. Zagreb heeft geen goed openbaar vervoer en we zouden dan toch met de auto moeten reizen. En de stads campings zijn meer veredelde parkeerplaatsen bij een motel. Vooral gericht op campers. Hebben we voor nu even geen zin in. We willen even chillen en het wordt warm, 28 tot 30 graden.

De navigatie geeft aan dat het 88 kilometer is. Maar we doen er wel 1.5 uur over.. Pas in de auto kijk ik even vooruit op de route. Die is wel erg binnendoor...... Lang leve Google. Ik kom er al snel achter dat deze binnendoorweg over een bergpas gaat.... En dat zien we niet zitten met een grote caravan.

Even verder gekeken en er is een alternatief via de snelweg. Dan is de route 116 kilometers maar dan wel 103 kilometers over de snelweg. Ook deze route is 1.5 uur. Veel beter. We besluiten last minute toch via de snelweg te gaan...... En uiteindelijk een goede beslissing. De rit door Slovenië verloopt voorspoedig. Totaal geen file, zelfs weinig verkeer. De grens passeren we zonder enige moeite of vertragingen. Dat is wel eens anders geweest bij Kroatië. In Kroatië is geen tolvignet maar tolweg. We kunnen na de grensovergang meteen de tolweg op tot Zobak. Een topweg met weinig verkeer.  Niet de mooiste route maar het verloopt wel vlot.

Rond 11.15 uur komen we aan bij de camping. We mogen zelf een plek uitzoeken. Ruime plekken met en zonder schaduw en ook deze camping is rustig. Het is een kleine camping op een mega terrein. Het is een Therme resort met thermaal baden en sauna en een mooi zwembad. Denk dat er eerst een hotel was, daarna appartementen en toen ook nog een camping met ongeveer 50 staanplaatsen en behoorlijk wat bungalows en luxe tenten. Het ziet er erg nieuw uit, ook het sanitair. Erg luxe.

Om 12 uur staan we volledig geïnstalleerd en gaan we even naar de kruidenier voor wat brood. Grappig klein supermarktje. Na de lunch, gaan we richting zwembad. We installeren ons op de ligbedjes voor een middagje chillen. Ook heel lekker 😁😂

In de avond nog de bbq aan en de dag is weer compleet. Morgen wilden we naar Zagreb gaan en dan zondag weer chillen maar de weersverwachting zegt onweer voor zondag en 23 graden. Morgen weer zon en 31 graden. We draaien de dagen om. Morgen chillen en zondag naar Zagreb. We kunnen morgen een keertje uitslapen.

Welterusten en groetjes uit een zonnig Kroatië.