Dag 21: boottochtje

9 augustus 2023 - Cres, Kroatië

Vandaag lukte het wel. Geen bericht duss om 9.30 uur lopen we als kleine pakezeltjes de berg af. Handdoeken en waterschoentjes, zonnebrand, lunch en drinken want we vertrekken om 10.30 uur en zijn rond 17 uur terug. We moeten even zoeken want er staat naast het benzinestation verzamelen maar we moeten uiteindelijk gewoon bij de boot zijn. Iets over 10 uur stappen we de boot op. En dat blijkt maar goed ook. Er blijven mensen komen. Volgens de site kunnen we 35 mensen op de boot maar we zitten al op 50..ze zullen de kinderen wel niet meetellen maar die nemen ook ruimte in. Er staat nog een groepje van 8 personen die niet meer aan boord mogen. Een hele discussie, hoop gebel en uiteindelijk vaart de boot uit met het beteuterde groepje aan de wal. Overboekt.....

We varen eerst naar een onbewoond eiland. Hier zit een kolonie met gieren en we varen langs de nesten. Helaas zien we maar 1 gier op het nest in een boom zitten. Hoog op een rots. Jammer dat we er niet meer zien. Vanuit dit eiland varen we door naar een baai met nog een onbewoond eiland. Hier leggen we aan en kun je het eiland bekijken en zwemmen. We besluiten eerst het eiland te verkennen.. uiteraard weer een geiten pad omhoog. Waarom altijd omhoog???? En ik zeg wel geitenpad, ik bedoelde natuurlijk schapenpad..het eiland is bewoond door schapen en is niet onbewoond. In een klein boerderijtje woont de schaapsherder. Pfff, je zult er maar wonen, de hele dag schapen en toeristen. We hopen boven een mooi uitzicht aan de treffen maar dat valt vies tegen. Uitzicht bestaat uit rotsbodem met lage struiken, schapen en schapenkeutels. We lopen weer een stukje naar beneden richting 'de kerk'. We treffen een soort van kapeltje. Ook behoorlijk sober, simpel en aftands. Maar is het 'normaal' dat de vloer van de kapel draait of ligt het aan mij.... Volgens Quincy is het een teken van God. Komt natuurlijk door alle kerken en kennis die we hebben opgedaan. Op mijn vraag wat God me dan probeert te vertellen met een draaiende vloer, krijg ik een mooi antwoord van mijn liefhebbende echtgenoot. Mijn einde naderd..... We zullen zien. Ik ga even in de schaduw staan en drink wat water. Lijkt me een betere oplossing dan de 'daad' van God interpreteren 😬

We lopen over hetzelfde heerlijk voeten masserende, breek je enkels en glij uit pad weer naar beneden. We rusten wat uit en nemen een duik in zee. Super helder water. Helaas zijn er intussen nog 2 boten aangekomen en is het superdruk.

Op de afgesproken tijd (13 uur) zijn we weer terug bij de boot als de Kaptein laat weten dat we langer blijven en de lunch op het eiland eten. Vanwege de andere 2 boten, kunnen we nog niet weg. We hebben een eigen lunch meegenomen en niet gekozen voor een lunch aan boord. We nemen de koeltas maar weer mee en eten in de schaduw van de wraps en couscous salade. De lunch is vis of vlees met groenten en salade. Ziet er niet verkeerd uit maar of het ook echt smaakt, geen idee.

Zo chaotische als het vertrek, zo chaotische is het nu weer. Omdat het niet duidelijk is wanneer we weer gaan en veel mensen een eigen lunch bij zich hebben, zitten veel mensen te wachten op het vertrek..en dat duurt en duurt maar. Op een bepaald moment geeft de Kaptein aan om 14 uur terug te moeten zijn en gaan veel mensen toch nog even zwemmen. Maar ook om 14 uur kunnen we niet weg. Mensen beginnen zich nu duidelijk te irriteren en de Kaptein krijpt in. De andere 2 boten moeten vertrekken zodat wij ook kunnen gaan. We komen er achter dat het een Italiaanse Kaptein en bemanning is..en de Italiaanse klanten aan boord laten flink van zich horen. We varen weer en wij maken ons niet erg druk. Of we nu 2 uur op dit eiland zijn of 2 uur op het volgende, de tijd wordt gewoon vol gemaakt.

Onderweg naar de volgende stop, stoppen we bij een aantal grotten. En van deze grotten staat bekend als de Love Cave of Blue Cave. Het is een nauwe doorgang en dan kom je in een open ruimte met een gat. Door het water en het licht van boven onstaat er een blauwige licht of gloed in de grot. Nadeel is dat we vanaf de boot naar de grot moeten zwemmen en ook de grot in moeten zwemmen. Eenmaal in de de grot kun je staan. Omdat we iets voor liggen op de 2 boten, kunnen we richting grot zwemmen terwijl het nog heel rustig is. We zwemmen samen met een ander Nederlands gezin als eerste naar de grot. Maar bij de grot, gaat het gezin toch niet naar binnen. De kinderen vinden de ingang te smal en vinden het eng. Het is ook wel een beetje spannend maar we zwemmen de grot in. Op een heel klein stukje waarbij we net onder water moeten, kunnen we al zwemmend door de ingang. En dan staan we in de grot. Bijzondere ervaring. Mooi en vooral het blauwe schijnsel van het water door de lichtinval van 2 kanten. Je hebt de nauwe ingang maar ook een 'open dak' waar licht door schijnt. Helaas geen foto's van onszelf (telefoon kon niet waterdicht mee) maar wel eentje van net internet om een beeld te geven. We zijn net op tijd om even met vieren te genieten van de rust en verschijnsel als de volgende groep alweer komt. We moeten even wachten voordat we de grot weer kunnen uitzwemmen en zwemmen weer terug naar de boot. Best een aantal andere mensen zijn op de boot gebleven en 'durven' het niet aan. Maar eerlijk gezegd viel dit reuze mee 😉😂😂

Na de Blue Cave varen we een heel stuk door terug naar Krk. We gaan naar Golden Beach. En nee, geen goud maar het stukje strand aan de kale kliffen. Dit komt door de wind van het vaste land..Dit stukje strand ligt op het zuiden en door de witte kiezels van het strand en de kale rotsen, krijgt de zon een gouden reflectie. Het kleurt 'goudkleurig' op de rotsen. Mooi stukje natuur. Ook hier moeten we vanuit de boot naar het strand zwemmen. We gaan op het strand liggen, ligt niet echt lekker op die grove kiezel maar we nemen het voor lief. Omgeving is wel erg mooi. Terug aan boord, is het tijd om terug te gaan. Rond 17.30 uur varen we de haven van Krk weer in. Leuke en mooie dag op zee✔️

Ook hier is de tijd weer ontzettend snel gegaan. We vertrekken morgen alweer naar Vsar. We wilden eigenlijk een camping bij Rovinj maar kregen daar niets gevonden behalve een naturisten camping. En die hebben de kids geweigerd 🤔😂😂. Maar vanuit Vsar is het maar 30 minuten naar Rovinj dus dat komt vast goed. Morgen hebben we dus weer een reisje voor de boeg van 146 km en 2 uurtjes rijden. Voelt al een beetje als weer naar huis gaan🥲

1. Chantal:
    10 augustus 2023
    Haha, ik zat net jullie verhaal te lezen (op het toilet). Wil ligt nog in bed. Kom ik aan bij het stukje over het kapelletje en het teken van God. Ik begin me toch kei hard te lachen. Haha te leuk gewoon. Dus wil vraagt wat is er. ? Lees ik het voor ligt hij weer te snurken.... hoe dan?
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    10 augustus 2023