Dag 20: Een grot, modder en smalste steegje ever

8 augustus 2023 - Krk, Kroatië

Vanochtend staan we rond 8.30 op. We moeten om 10 uur in de haven van Krk zijn want om 10.30 gaat onze boot voor een dagje eiland toeren. Helaas... om 9 uur krijgen we een berichtje dat de boottocht is overboekt en onze toer wordt geannuleerd. Ja, we krijgen het geld terug maar dat loopt via een boekingssysteem. Shit, hebben wij weer. En al snel volgt een annulering per mail. Omdat we hebben geannuleerd, krijgen we mogelijk niet het hele bedrag terug en de servicekosten zeker niet. Wat the f....., wij hebben niet geannuleerd..zij annuleren ons. Nog een mail gestuurd maar we krijgen een mail terug dat ze alles gaan regelen en dat we het gehele bedrag inclusief service kosten terugbetaald krijgen. Het is immers hun schuld.... Hmmmm. Gelukkig met creditcard betaald en zo kan ik waarschijnlijk de betaling ook laten terughalen via de Visa. Komt goed.

Maar dan is de vraag van vandaag, wat gaan we doen... We vinden via een andere site een boottocht voor morgen. Helaas 2 eilanden ipv 4 maar wel de mooiste. Dan die maar? En het programma van morgen (sightseeing Krk) vandaag? Zo flexibel als we zijn (ja, van geest hè, lichamelijke is iets anders😂) draaien we de programma's om.

We herpakken onze tassen en gaan op weg. Eerste stop is de grot op het eiland. Niet erg groot maar de meiden willen toch graag gaan kijken en intussen hebben we een mooie route langs de kust. We rijden 23 minuten richting de andere kant van het eiland. Het hele eiland is niet mega groot. Daar aangekomen hebben we weer mooi zicht op het vasteland. 0p heel Krk zijn behoorlijk wat grotten maar dit is de enigste die open is voor bezoek. We kopen een ticket en moeten 5 minuten wachten voordat we onder begeleiding naar beneden mogen. De grot ligt 13 meter onder de grond. Het is een aardig grot. Met 30 minuten hebben we alles gezien en staan we weer buiten.

Vanuit Biserujka Cave rijden we verder richting Vrbnik. Geen idee hoe je het moet uitspreken maar je krijgt hier wel meer je strot niet uit. Het ligt in het binnenland en is een van de oudste dorpjes van het eiland. De streek en vooral het stadje is bekend om de wijnvelden en heeft een eigen wijn die je overal kunt drinken en kopen. Voordat we het binnenland in rijden, rijden we nog langs de baai van Soline. Bekend om zijn modder en veel mensen nemen dan ook een modderbad. Zullen we...... Uiteindelijk waren er 3 dappere avonturiers en 1 persoon moest op de spullen passen en foto's maken. Het was een hele opoffering 😂😂😂 (ps, ik heb jullie de foto van Rini zijn hele witte komt bespaart, be thankful 🫣)

Bij aankomst in Vrbnik is het behoorlijk druk en we moeten doorrijden tot aan zee. Het dorp ligt op een heuvel en kijkt uit over de zee. Gelukkig vinden we snel een parkeerplaats. Maar het is weer een stevige wandeling omhoog. Vanuit deze kant lijkt het stadje wel uitgestorven. Het is dat we hebben gezien dat de parkeerplaats bij het oude stadscentrum vol stond en daar de terassen vol zaten..... We lopen langs de oude stadsmuren. Ook dit is een middeleeuwse stadje. Behoorlijk primitief en geen rijke stad. Vooral bedoeld om Krk te beschermen tegen rovers vanuit zee. Krk was een geliefde plek voor smokkelaars en piraten (zeggen ze hè, we waren er niet bij 😉) Eenmaal boven lopen we het oude stadje in. Oude huisjes, kleine steegjes, ongelijke kinderkop straatjes. Hier heeft de tijd stil gestaan. Er zitten een paar wijn shops en souvenirwinkels. Er is een klokkentoren en uiteraard een kerk. De echte attractie van dit dorp is het smalste straatje, meer een steegje, van Europa. Na al dat lopen, is het weer tijd voor wat voedsel. We vinden een leuk terras, chagrijnige ober maar heerlijke risotto. Ze hebben het lokale wijntje en voor 1,70 per glas durven we die best 1 te nemen. Prima te drinken maar niets bijzonders. Gaan we geen flessen van meenemen naar Nederland.

Na de lunch willen we eigenlijk nog maar Punat rijden om dan de veerboot te nemen naar een klein eiland. Maar iedereen heeft meer zin in terug naar de camping en nog even relaxen bij het zwembad. Vanavond willen we ook Krk stad nog gaan bezoeken.

Na het eten, lopen we de berg af. Onze camping ligt prachtig op een heuvel net buiten Krk. Maar dat betekent ook omlaag lopen en straks weer omhoog. In een kleine 10 minuten zijn we in de haven en lopen we het oude centrum in. Het is echt mega druk. Er staat een groot podium voor live muziek, er is een optocht (middeleeuwen) en een middeleeuwse markt in het oude kasteel. Daarnaast uiteraard veel winkeltjes. We lopen door de winkelstraten en door het kasteel. Via de markt weer terug naar de haven waar we nog een terrasje vinden om de avond af te sluiten. Het was weer een mooie dag.

Morgen hopelijk wel een boottocht!

1. Chantal:
    9 augustus 2023
    Super leuk geschreven weer!! Geen modder foto's? Haha
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    9 augustus 2023
    Ja, maar het uploaden lukte gisterenavond niet. Te veel mensen op de wifi 😂