Dag 12: Plivitce Meren

31 juli 2023 - Rakovica, Kroatië

Gisteravond wilden we na het eten opruimen maar helaas een onweersbui. Vanochtend met opstaan (6.30 uur) was het droog maar net als we de luifel willen inrollen, weer een onweersbui. Het zijn maar korte buien maar alles is nat. Dan maar nat mee.

Helaas heeft de regen ook voor een drassige ondergrond gezorgd. Helaas pindakaas, we staan vast. De caravan komt niet van zijn plek. Gelukkig lukt het Rini om met de auto de caravan uit de plek te krijgen en kunnen we toch om 8.15 uur weg. Op naar de Plivitce Meren. We hebben toegang om 13 uur. En het is 2 uurtjes rijden naar de camping. Camping zit in het Nationaal Park, 10 minuten van de ingang.

Onderweg zit het weer niet mee. Een groot ongeluk op de A1 zorgt dat er van de snelweg af moeten. 10 km lang slingeren we door dorpjes over een minder goede weg. Als we de A1 weer op zijn, zegt Google dat er een ongeluk is gebeurd op de A3. Die moeten we uiteraard ook hebben. Gelukkig valt dat mee. Ongeluk is net na de afslag gebeurd en we hebben 3 km file tot aan de afslag. De rest van de weg staat muurvast maar wij moeten er af. Wederom een hoop geslinger door dorpen. We moeten 75 km op deze weg en gaan daar 1 uur en 15 minuten over doen. Zegt genoeg....

Uiteindelijk arriveren we om 11 uur bij de camping. Gelukkig hadden we ruim de tijd genomen. Het is een bijzondere camping. Doet ons denken aan de campings in Amerika en Canada maar dan niet met afzonderlijke grind of betonplekken maar voor meerdere voertuigen. Is meer een groot park met parkeerplaatsen. We zijn gelukkig vroeg en kunnen een plek uitkiezen. We kiezen een grindplek met uitzicht op het park maar wel dicht bij toilet en electriciteit. Op diverse plekken staan tenten. Soms op een redelijk recht stuk maar ook op de glooiende heuvels. Vast mooi maar niet handig.

Na alles weer geïnstalleerd te hebben, eten we snel een boterhammetje. En dan op naar Plivitce. Ook nu rijden we op tijd weg. En dat is maar goed ook. Een flinke rij voor de parkeerplaats. Alleen met tickets kom je erop. En dan in file voor een plekje. Ook hier is het parkeren in bosrijk, heuvelachtige gebied. Geen mooi aangelegde parkeerplaats. Na eindelijk een plek te hebben gevonden staan we 12.55 bij de ingang. Mooi op tijd. We hebben een tijdslot van 13 tot 14 uur en mogen gelijk naar binnen.

Na de toegang is een flink restaurant en daar is het ook druk.. We besluiten om route B te gaan doen. Deze is 4 km en heeft ook een boottochtje. Vanuit het hogere gedeelte van het park, lopen we naar de lager gelegen meren. Echt een heel mooi uitzicht op de watervallen. Helder water, blauw van kleur..soms meer groen. Je kunt de vissen zien zwemmen. We genieten volop. De wandeling is makkelijk. Soms een paar trappen of iets omhoog maar veel vlakke stukken op houten borders. Uiteraard handig om goede schoenen te dragen. We zien nu ook weer genoeg slipper families. Dat loopt vast minder.

Na een wandeling van ruim 1.5 uur komen we bij een flink meer met een groot restaurant. We vinden al snel een tafeltje voor wat drinken en dan in de rij voor de boot..weer erg druk. Morgen gaan we lekker vroeg. Hopelijk dan minder druk. Na de boottocht moeten we nog 2 km lopen. Dit is gedeeltelijk omhoog weer richting de grote waterval waar we zijn gestart.

De dag begon wat minder maar eindigde super. Echt een aanrader. Kijk vooral even naar de foto's en in het echie was net nog mooier. Morgen mogen we nog een dag😁

1. Floor van Hoof:
    1 augustus 2023