Dag 1: ophalen camper en Niagara Falls

23 april 2022 - Niagara Falls KOA Holiday, Canada

Gisterenavond om 21 uur konden we onze ogen niet meer open houden, Nederlandse tijd was 03.00 uur. Dus toch maar gaan slapen. Om 6.30 uur was iedereen weer wakker behalve slaapkop Quincy.

Om 7.30 staan we op, ook onze slaapkop moet eruit en gaan we naar het ontbijtbuffet. Niet het meest uitgebreide ontbijt ooit maar er staat voldoende. De vriendelijke serveerster brengt een kopje koffie van het formaat bloemenvaas en refil is gratis.

Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer en ruimen de koffers weer in en rond 9.30 uur zijn we in de lobby. We zitten net en zien de rode bus van Fraserway al voorbij rijden. Die is ruim op tijd!

De chauffeur helpt met inladen en geeft onderweg tips over de camper en het rijden. Na een uurtje rijden, draaien we een landelijk weggetje in en rijden we een mega terrein op vol met campers en caravans. We zijn er. We krijgen een korte uitleg en gaan over tot de papieren. Alles verloopt vlot en we gaan over tot de uitleg van het voertuig. Het is een gloednieuwe camper (wederom) en het is even zoeken voor de dame van de receptie naar bepaalde zaken. Zo krijgt ze de ladder van het Cape overbed niet gevonden. In dit nieuwe model blijkt deze in de kast te zitten. Grappig dat er iedere keer iets veranderd. Na de check missen we de extra electrische kachel en de handdoeken van de kinderen. Ook krijgen we extra fleece dekens mee.

En dan kunnen we gaan. 11.45 uur op de klok en de reis gaat beginnen. Op naar de Niagara Falls. 140 km rijden maar rechtdoor Toronto. En dat is file rijden.

Het eerste stuk gaat lekker maar al snel volgen de eerste opstoppingen. En inderdaad Toronto is file, file en nogmaals file. Rond 13.30 rijden we eindelijk de file uit en gaan richting Highway 8. Een stuk langs de kust bekend om de wijnen. We stoppen even bij een tankstation voor wat drinken en een broodje.

Rond 14.30 rijden we de camping op. We kiezen voor de KOA campground. Er zitten er 3 op een rij maar deze oogt het beste. Vanuit Fraserway krijg je een discount en is daarmee is hij net zo duur als de buurtjes. De wederom vriendelijke dames van de receptie helpen ons met inchecken en de aanschaf van een dagkaartje voor de bus. Het is nog 7 km naar de Falls en dat vinden we ietjes te ver lopen 😬

Voor de campground stappen we op de bus en we rijden een licht verpauperde voorstad in. Hotels, motels, allerlei soorten eettentjes en andere winkels. Niet echt een gezellige boel. Na ongeveer 10 minuten rijden, zien we flinke hotels aan de horizon. Dit zijn de sjiekere ketens en beginnen de toeristen winkels met souvenirs. Dit lijkt er al meer op. In de verte duiken opeens de watervallen op en we willen al uitstappen als de buschauffeur aangeeft dat hij helemaal tot aan het water rijdt. Tja, even vergeten we zijn in Canada. Het land van de auto's en parkeren voor de deur.

5 minuten later parkeren we bij de parkeerplaats van Table Rock en zien we waarvoor we zijn gekomen. De watervallen. Niet de hoogste maar wel de breedste. Meteen de grens tussen de VS en Canada. Vanwege al het gedoe aan de grens gaan we niet naar de overkant. We hebben onze buik even vol van check, check en dubbel check. In plaats daarvan gaan we voor een journey behind the falls. De kans om nat te worden is aanwezig maar het weer is mooi. De zon schijnt en het is 15 graden.

We kopen een kaartje, krijgen een prachtige gele poncho en maken een foto voordat we de lift ingaan om 38 meter af te dalen. Daar kunnen we door 2 tunnels lopen om zo achter de watervallen te komen en daarna nog naar 2 uitkijkpunten.

De tunnels stellen niet veel voor maar er hangen leuke borden met info. Hierna komt punt 1 behind the falls. Het is erg rustig en we staan alleen voor het gat. Maken wat selfies en foto's, willen net terug lopen en ja hoor. Een enorme golf water slaat de tunnel in. Mooi een natte broek. Uiteraard maar bij 1 persoon en iedereen mag rijden bij wie.....

Aangekomen bij punt 2, zien we een enorme kracht aan water en mist. Het is behoorlijk indrukwekkend. Het mooiste komt aan het einde bij de uitkijkpunten. Punt 1 is al mooi maar bij punt 2 sta je op het laatste punt, vlak bij de hoogste val. Het water spettert rond en we worden nog natter maar dit was de moeite waard. We nemen de lift weer ophoog en gaan even buiten in de zon zitten. Gelukkig voelt die warm aan en al snel is al het nat aan het drogen.

Op zijn Canadees nemen we de bus naar de volgende halte. Niet omdat we niet willen lopen maar omdat de stoep is afgesloten en de weg levensgevaarlijk is. Bij het volgende stop, zien we de 2e waterval. Stuk kleiner maar zo hebben we wel een mooi overzicht van de grote falls en de kleine. Nog een laatste foto en daarna lopen we het stadje in. Al gelezen dat het een grote kermis is. Maar dat is niet het juiste woord. Het is enorm en waar we kijken zien we eettentjes, winkels en vooral amusement en attracties. We slenteren wat rond en nemen daarna de bus terug naar de camping. Tegenover de camping ziet een Wendy's. Vergelijk met de Mac. We eten een burger met friet en gaan dan naar de supermarkt voor wat levensmiddelen. Omdat we de komende dagen bij Mark en Myriam zijn, slaan we maar beperkt in.

Terug op de camping is het nog goed genoeg om even buiten te zitten met een kopje koffie. De meiden gaan douchen en ondertussen ruimen wij de camper in. Kleding in de kasten, eten in de koelkast. Morgen hier een ontbijtje en dan op naar Ottawa.

1. Mart Gosens:
    23 april 2022
    je hebt een prachtig verslag gemaakt
    had nooit gedacht dat rinie dat zo goed kon
    en wie heeft die natte broek
    geniet maar van jullie reis
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    23 april 2022
    Rini heeft allerlei talenten maar een blog bijhouden 🤔
    Je zult de foto's moeten komen kijken om te ontdekken wie die Falls te grazen hebben genomen......