Dag 14: Halifax

6 mei 2022 - Upper Sackville, Canada

Wat gisteren nog een stevige bui was, was vannacht een heftige regenbui. Tjonge jonge. Rini Gosens maakt een hoop herrie maar de regen overstemde hem..... We hebben alle vier niet geweldig geslapen. Helaas gaat de wekker om 6 uur. We hebben nog een laatste date met moeder Natuur voordat we doorrijden naar Halifax. Onze laatste bestemming.

We gaan naar het Hopewel Rocks Provincial Park. Ongeveer 45 minuten rijden vanaf de camping en op weg naar Halifax. De totale reis is vandaag 350 km. Het Hopewel park is aangelegd voor de kust van Fundy. De baai van Fundy heeft het grootste verschil tussen eb en vloed ter wereld en dit verschil ontstaat ook nog in een hele korte tijd. Het verschil kan wel tot 14 meter oplopen in een tijdsbestek van 2 uur. Je kunt alleen een bezoek plegen tijdens laagwater. En dat is vandaag tussen 8 uur en 12 uur. De baai heeft rotsvormige uitstulpingen, ook wel bloempotten genoemd.

Rond 8 uur komen we aan bij het park. En wat denk je.... Gesloten. Nog niet open, pas 20 mei. We balen als een stekker en twijfelen of we illegaal naar binnen gaan. Je kunt er te voet door...... Twee gestreste kids willen niet mee naar binnen, waar is de zin naar het avontuur 🤔😂😂 als er een man komt aangereden. Hij maakt de poort open en zegt dat we mogen rondlopen op eigen risico. Park is officieel nog niet open maar ze zijn bezig met het klaar maken. Blij met deze kans, lopen we snel naar binnen. En maar goed ook. Want ook dit is weer indrukwekkend. Geweldig uitzicht. We zien 4 flinke hazen voorbij rennen. Er is verder niemand te bekennen, prive park. Vanuit de wandelpaden kom je uiteindelijk bij de trappen naar het strand. Hier kun je op de zeebodem lopen (zoals ze het zelf noemen). Wij zouden zeggen wad lopen..... We zien de aparte rotsformaties, de zee in de verte. Toffe plek.

Als we teruglopen worden we nog getrakteerd op een marmot. Hij zit statig op een rots en probeert de eerste stralen zon te pakken. ✔️

Als we richting uitgang lopen, rond 10 uur, komen we opeens meer mensen tegen. Toch niet zo privé😂😂😂 Raar eigenlijk dat er toch best wat belangstelling is, het park goed begaanbaar is en toch niet open.

Vanuit Hopewel Rocks rijden we door naar Halifax. Nog 3 uur rijden. We rijden eerst naar de camping. Er is nog plaats genoeg, we hadden niet anders verwacht. De wederom zeer vriendelijke eigenaar geeft tips voor het parkeren van het bakbeest in Halifax en waar we wat kunnen vinden. We staan op een camping op 30 minuten van het centrum. Maar het is maar 15 minuten van Fraserway. Morgen om 12 uur moet de Kolos terug naar de verhuurder.

In Halifax lopen we het centrum in. Niet echt iets bijzonders. Balen want de kids willen nog wat souvenirs. Rini wil een bordje voor zijn verzameling en ik wil graag een nieuwe ketting voor mijn verzameling van vakantie sieraden. Terwijl de meiden een boekwinkel bezoeken, maken wij even gebruik van de wifi van de Subway. Lang leven de wifi en fastfoodketens. We zien dat we meer naar de haven moeten lopen voor de winkels. En idd, daar aangekomen zijn we flink verbaasd. Liepen we door een matige winkelstraat met veel zwervers, er is nu een prachtig aangelegd park, een tentoonstelling met voorwerpen uit de burgeroorlog, een jachthaven en een pier. Ben je ooit in Fishermanwarf geweest dan weet je nu wat ik bedoel. Leuke winkelpanden van hout in pasteltinten, afgewisseld met allerlei leuke terrasjes en sjieke restaurants. Leuke afsluiting van onze vakantie. We vinden leuke winkels, shoppen nog wat en sluiten af met een beavertail. Een soort bladerdeeg met kaneel en suiker. Ook gegeten in Ottawa maar toen wist ik de naam niet meer.

Morgen de laatste dag. In de ochtend opruimen, camper schoon maken en inleveren. Daarna naar het vliegveld. We hebben of pech of geluk. Rond 13 uur worden we naar het vliegveld gebracht. Later kon niet. Onze vlucht gaat pas 19 uur. Dus 6 uur doorbrengen op een luchthaven..... Pfff. We hopen dat het deze keer soepel gaat maar zo niet dan hebben we wel voldoende tijd.

Op naar het laatste nachtje.

1. Chantal:
    6 mei 2022
    Wat een verhalen!! Veilige tterugreis en hopelijk gaat de terugreis goed voor jullie!!