Dag 7: Meeting the family, Ptuj Castle, Ptujska Gora and Zicka Kartuzija

26 juli 2023 - Velenje, Slovenië

Vandaag hebben we afgesproken met Mança en haar moeder en 2 zusjes. Het is voor ons 2 jaar geleden maar Quincy heeft in februari nog een weekje bij ze gelogeerd voor haar internationale stage.

We hebben om 10 uur afgesproken bij Ptuj. Op ongeveer 1 uur rijden van de camping maar ook 1 uur rijden van Ljubljana. We hebben nog nooit gehoord van Ptuj en door de auto problemen hebben we gisterenavond niets meer opgezocht. Maar we hebben een persoonlijke gids bij ons. Irena, de moeder van Mança is een fanatiek verteller en weet allerlei bijzonderheden en details. Ptuj was in de 15e eeuw een grote en relatief rijke stad. Groter dan Venetië of Wenen. Helaas kwam in de 16e eeuw de handel via zee in opkomst en verloor Ptuj zijn handelsroute en daarmee zijn rijkdom. Wel bleef er een kasteel. Dit is een van de best bewaarde kastelen van Slovenië. Door alle rommelingen en het veroveren die dit land heeft meegemaakt, is er veel verloren gegaan. Of de kastelen zijn nog wel intact maar niet meer ingericht. Het kasteel zelf is best apart. Niet wat wij van een kasteel verwachten. Aan de buitenkant is een galerij waardoor er 2 verdiepingen zijn. Op de bovenverdieping is een tentoonstelling met schilderijen en is een gedeelte nog ingericht met originele meubels en behang. Erg mooi. De benedenverdieping staat in het teken van muziek en kunnen we zelf muziek maken (zie video) en de streekgebonden maskers en kostuums. Deze werden origineel alleen gebruik met carnaval maar de maskers zijn intussen in heel Slovenië bekend en worden ook gedragen bij nationale wedstrijden ed.

Na het kasteel gaan we naar het park en zoeken we een picknicktafel. Wij hebben vanochtend nog snel een paar wraps gemaakt en chocolade croissants gehaald. Irena heeft salade van tortellini, groenten en fruit uit eigen tuin bij zich. Een hele maaltijd.

Na de lunch lopen we het dorp in. Leuk stadje maar niet heel veel te zien. We gaan via een korte omweg weer omhoog richting parkeerplaats op weg naar Zicka Kartuzija. Ja, ik mis de leestekens maar die zijn niet te vinden in mijn toetsenbord 😬😂😂😂

Onderweg stoppen we nog even bij Ptujska  Grad. Een Marie kerkje ter ere van Maximiliaan en onderdeel van de pelgrim route Santiago del Compostela. Maximiliaan was een priester die helaas in Auschwitz terecht kwam en zichzelf daar opgeofferd voor een vader van 5 kinderen. Deze vader overleefd Auschwitz en zorgt dat Maximiliaan later heilig wordt verklaard. Naast dit verhaal is het een mooi gedecoreerd kerkje, boven op een hoge heuvel.

Tot slot gaan we naar Zicka Kartuzija, een reünie van een groot Monastir (afgesloten klooster voor monniken). Dit klooster is deels uitgegraven en gerestaureerd en deels nog bedolven. Irena is in de afgelopen 20 jaar voor de 3e keer en er is iedere keer een stukje vooruitgang. Was het in Ptuj nog best druk, in Stari Grad en Zicka Kartuzija is het heel erg rustig. Dit zijn nog niet echt toeristische trekpleisters. We krijgen wel een audiotour in Engels. Het is een indrukwekkende complex. Zeker als we horen dat er 12 monniken waren en 16 lekenbroeders. Het gehele complex was van de buitenwereld afgesloten. Alleen een aantal lekenbroeders kwamen wel eens buiten de muren om zaken te ruilen die de zelf niet konden verbouwen of maken. Het was een streng klooster waar men leefde van groenten, fruit en soms vis. Ze moesten kunnen lezen en schrijven in eigen taal en Latijn en anders mochten ze niet intreden. Waarom het klooster is gesloten en uiteindelijk is vergaan, is niet duidelijk.

Na deze indrukwekkende en ook wel vermoeiende dag, rijden we terug naar de camping. Morgen gaan we een dagje natuur doen (lees wandelen). Ik heb nog schrikbeelden van 2 jaar geleden. Het was een easy en little walk..ja, voor hen maar niet voor mij😂😂🥵

Slovenie is echt een mooi land. Helaas heeft het hier de afgelopen 10 dagen heel veel geregend en staat het water heel hoog. We zagen ook veel land wat is ondergelopen en ook vandaag waren er nog wegen afgesloten. Gelukkig was het vandaag droog op een klein spettertje na. Morgen wordt wel weer een zonnige dag.