Dag 23: Pula

12 augustus 2023 - Funtana, Kroatië

Vandaag is het plan om eerst Pula te gaan bekijken en dan door te gaan naar het 'divingcentrum' wat 15 km buiten Pula ligt (Baai van Soline). Voor deze baai liggen 2 kleine eilandjes.

We parkeren bij de haven. Vooraf op internet al gelezen dat Pula een crime is met parkeren. Weinig plaats, duur en je wordt opgelicht met een parkeerbon terwijl je wel hebt betaald. Bij de parkeerplaats staat een qr code en na het scannen kunnen we het kenteken invoeren en met creditcard betalen. Tot nu toe simpel. Voor de zekerheid download ik de factuur van betaling. En dat allemaal op gratis wifi (wifi Eu, zouden we dat sponseren?).

Vanuit de parkeerplaats lopen we in 10 minuten naar de Arena. Dit is een van de grootste Arena's die nog intact is. Nou ja, van buiten dan. We hebben van buiten een goed zicht op de binnenzijde. Ook hier wordt een heel podium opgebouwd. We besluiten niet naar binnen te gaan, dit is de moeite en het geld niet waard.

Vanuit de Arena lopen we richting het centrum. Pula is niet een zeer mooie stad, vooral een industriële havenstad. De Arena is het bekende ding en daarna net fort. We besluiten via het gangenstelsel, Zonezero naar het fort te gaan. Dan kun je met de lift😂😂😂😂

Het gangenstelsel is indrukwekkend, er is uitleg over de reden (schuilplaats voor de oorlog) en waarvoor het later is gebruikt (de tram). Er zijn nog ruimtes waar mensen konden zitten en ontdekken een toiletruimte. De lift is lekker makkelijk. We gaan naar verdieping 2. Uitstappen en we zijn direct bij het fort. Het fort is nog goed intact. We lopen een rondje over de muren en bezoeken een aantal expositie ruimtes. Ook de uitkijktoren is nog aanwezig. Gelukkig maar een klein aantal trappen deze keer. Vanuit het fort gaan we met de lift nog 1 verdieping naar beneden. Naar het gangenstelsel van het fort zelf. Hier zit de gevangenis en was in het verleden de opslag en keuken. Arme kok. In het gangenstelsel blijft de temperatuur rond de 14 graden. Hier is ook weer een museum over de aanval van een onderzeeër op Pula die vast kan te zitten in het fort omdat ze geen rekening hadden gehouden met een gangenstelsel. Veel van de bemanning verdronk en de rest kwam in de gevangenis.

We dalen weer 1 verdieping af en lopen via een andere uitgang weer naar buiten. We gaan nog kijken naar de tempel van Augustus. Gemaakt voor keizer Augustus en de boog van Sergii (gemaakt ter ere van een adelijke familie in de Romeinse tijd, waarschijnlijk omdat ze zich verdienstelijk hebben gemaakt bij verschillende veldslagen)

De route voert door de binnenstad met wederom allerlei winkeltjes. We (op 1 persoon na 🤔😉😂) kunnen het niet laten om even te shoppen en scoren ieder nog een jurkje en een snorkel set.

De tempel is nog wel indrukwekkend. Er zit ook een groot plein aan vast. Maar de boog is meer een toegangspoort..we waren er bijna aan voorbij gelopen. We stoppen nog even voor een broodje to go en gaan terug naar de auto voor activiteit nummer 2 van vandaag. Introductieles scubaduiken.

Met de auto rijden we de stad uit. We wilden in eerste instantie de auto alvast bij het hotel parkeren en dan lopen maar dat was 1 uur en 10 minuten.....

We komen bij een flink complex met hotels en appartementen. De duikschool zit in een hotel waar we ook mogen parkeren. Het is even zoeken maar uiteindelijk krijgen we het hotel en de duikschool gevonden. Rini en de meiden moeten eerst een heel document invullen met 50 gezondheidsvragen. Er wordt al wel bij gezegd dat je eigenlijk overal nee moet beantwoorden anders kun je niet mee.... Na alle vragen met nee te hebben beantwoord, krijgen ze uitleg door middel van een video. De groep bestaat uit 4 Duitsers, 3 Canadezen en 3 Nederlanders. Daarna begint het leuke gedeelte, tenminste voor mij. Iedereen mag zich in een mooi pakje hijsen en wordt dan geholpen met de fles en lood. Het ziet er loodzwaar uit en dat is schijnbaar ook.....

Daarna wordt de groep opgedeeld. De Duitsers krijgen een Duits sprekende instructeur. Rini en de meiden krijgen een Engels sprekende instructeur. De Canadezen krijgen ook een eigen instructeur. En dan is het eindelijk tijd voor het water. Er ligt een plateau in zee en vanaf daar gaan ze in het water en oefenen in de oefenwei (of is het dan oefenzee....) Al snel hebben ze het onder de knie en gaan ze richting eiland om daar rondom het koraal te duiken. Ik zoek een lekker schaduw plekje op bij het hotel en verwacht 2 uur te moeten wachten (in de omschrijving stond van 15.00 uur tot 18 uur) Maar na 1.15 uur zijn ze weer terug. Ze hebben 50 minuten gedoken en dat was ook aangegeven en lang genoeg. Ze zaten tegenover het hotel. Hoefde dus amper terug.

Quincy en Chloë willen nog graag even de snorkel set uitproberen en uiteindelijk laat ik me verleiden om ook nog even te snorkelen. Er zwemmen veel kleine visjes en zitten veel zeeegels, mooi en goed zicht.

Na dit avontuur, rijden we terug naar de camping voor een homemade spaghetti carbonara. Dat smaakt wel na een dag in het water. Na het eten gaan we nog een spelletje doen. Duizenden! Hoe Chloë het voor elkaar krijgt, we verdenken haar allemaal van vals spelen..... Ze heeft de ene na de andere schoppentrut en staat al snel honderde punten voor. De laatste ronde krijgt ze het voor elkaar om er vier op tafel te leggen. Tja, daar valt niet tegen te kaarten. Mijn ogen zijn al een paar keer dicht gevallen, tijd om naar bed te gaan. Morgen een relaxdag op de camping!