Dag 19: reisdag naar Krk en relaxen🏖️

7 augustus 2023 - Krk, Kroatië

Vanochtend ging om een heerlijke 6 uur de wekker. Deze keer gewoon mijn telefoon met een heerlijk natuur soundje😂😂😂. Na een vastgelopen telefoon die ook geen verbinding meer maakte met internet (ook geen wifi😱), lijkt het probleem te zijn opgelost. We hadden ook de haan van de buren kunnen gebruiken....... Gisterenochtend begon hij om 4.15 uur, daarna 5.15 uur en toen nog 6.15 uur te kraaien. Knap hoe ze dat beest kwart over de uren hebben leren kraaien 😏........ Vandaag begon hij pas om 5.15 uur. Of zouden we door die van 4.15 uur hebben geen geslapen.

Na het hele riedeltje, en ja het heeft in de nacht weer geregend maar beter in de nacht dan overdag, rijden we om 7.30 uur de camping af. Op naar Krk. Het is 295 km en we gaan er 3.30 uur over doen. We wilden ook nog een eiland aandoen want dat hoort toch ook wel echt bij Kroatië maar een overtocht met caravan is behoorlijk prijzig. Zeker als we maar een paar dagen blijven. Krk heeft een vaste verbinding door middel van een brug. En dat is wel goed te doen voor een paar dagen. Pag had ook nog gekund, was zeker zo mooi of mooier geweest maar lastiger te bereiken en veel meer kilometers. We moeten keuzes maken.

Vanaf de camping is het een kilometer of 6 en dan kunnen we al invoegen op de A73. Dezelfde tolweg als die we vanuit Plivitce hadden. Het eerste stuk is recht en saai. Kilometer vreters. Dan moeten we weer klimmen en krijgen we een aantal kleinere tunnels. Daarna weer de langere tunnel (5 km). En ja, was het beneden zonnig en 23 graden, uit de tunnel is de wereld opeens grijs en 13 graden. Het voelt zelfs koud in de auto. We rijden door de bewolking maar weer door een mooi landschap en vervolgen de weg richting Rijeka. Dit is ook weer een vrij vlak stuk, kilometer vreten maar wel hoog in de bergen. Na 195 km (en daar hebben we krap 2 uurtjes over gedaan) komt de afslag naar Senj. Hier nemen we de 23. Over deze 100 km gaan we 1.5 uur doen. En dat merken we al meteen. We slingeren in haarspeldbochten naar beneden. Mooie uitzichten vanuit de bergen op zee en de Knaver baai. We zien kale witte rotsen op zeer blauw water met een strakke blauwe lucht. Tussendoor af en toe een dorpje. Het slingeren gaat nog wel maar het vrachtverkeer is het ergste. Ze komen met behoorlijke snelheid omhoog, op zich logisch want anders komen ze de klim helemaal niet meer omhoog maar gaan in de bochten ook flink naar onze weghelft. Dit is niet op de cruise kilometers vreten maar hard werken voor onze chauffeur.

Route 23 eindigt in Senj. Een behoorlijke stad en kei druk. Vanuit daar nemen we de panoramische route E65 tot aan de brug naar Krk. En we begrijpen ook waarom het zo druk is. Zeer mooie route en dat zullen wel meer mensen vinden. Uiteindelijk bereiken we de brug richting Krk en rijden we het eiland op. We zitten halverwege het eiland bij Krk stad. We hebben een camping aan de rand van de stad, op loopafstand van de zee en het centrum.

Rond 12 uur komen we aan op de camping. Uiteindelijk 30 minuten later dan in eerste instantie verwacht maar gezien de drukte valt het reuze mee. We mogen met een golfkarretje een plekje uitzoeken. Maar de camping is helemaal niet zo groot😂😂

We krijgen een plek te zien die ruim genoeg is en redelijk centraal ligt en makkelijk te bereiken is. Dus die is al prima. Meneer van de golfkarretje is verbaasd dat we de rest al niet meer hoeven te zien. We staan er 3 dagen en gaan 2 dagen op pad....

In 20 minuutjes is de boel weer ingericht en opgezet. Meiden gaan alvast richting zwembad en wij richten Lidl. Het bier is op.... Moet natuurlijk worden aangevuld 😬

Daarna liggen we bij het zwembad. Nou ja, 3 kikkerbadjes waarin je kunt afkoelen. Voordeel is wel dat er ruim voldoende ligbedden zijn, in de schaduw en niet druk. In de schaduw is het prima vol te houden.

In de avond zoeken we nog wat dingen uit voor morgen en woensdag om te doen en zien op Krk. En voor het donderdag reserveren we een camping voor Istrië.

Morgen gaan we rond 10 uur naar de stad. Kunnen we een keer uitslapen 😉

1. Chantal:
    7 augustus 2023
    Mooie foto's!!!
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    7 augustus 2023
    THNX. Het is hier echt mooi. We gaan zeker nog een keer terug om de hele E65 route te rijden en de eilanden te bezoeken!
  3. Chantal:
    8 augustus 2023
    Van wat ik tot nu toe allemaal heb gezien is het echt een prachtig land! Kaniewachtennie