Dag 17: Sibenik

6 augustus 2023 - Lozovac, Kroatië

Vanwege problemen met mijn telefoon is de reislog vertraagd😒

Vannacht hebben we, traditie getrouw, een flinke onweersbui en regenbui gehad. Alles is flink nat dus dat wordt weer nat inpakken. We doen op het gemakje en rond 10 uur zijn we klaar voor vertrek. Het wordt een mega reis van 65 km😂😂😂 We gaan er wel 56 minuten over doen. We gaan de kust verlaten om 2 dagen op een mini camping te staan bij Krka National Park. Handig met het park bezoeken in plaats van een uur heen en terugrijden. En we zijn de hitte aan de kust beu. Bij Krka National Park is de temperatuur overdag rond de 27 graden maar koelt het af naar 20 graden in de nacht. Hopelijk beter te doen. We slingeren weer langs de rotskust maar nu terug omhoog. Het is rustig op de weg. Intussen klaart het verder op en komt het zonnetje steeds meer door de bewolking. Na de kust volgt een route door het binnenland. Ook weer een mooie route. Niet heel erg bergachtig maar wel heuvels. Met rotsbodem en lage beplanting zover als je kunt kijken. Na 1 uur rijden, komen we bij Sibenik en slaan we de weg in naar Krka. De camping ligt 3 km van het park.

Net voor het park komen we aan bij de camping.  Dit is 'old school' kamperen. Net de jaren 80 in Frankrijk. Plaatsen kriskras op rotsbodem vergeeld gras. Hekwerkje erom heen en in het midden een gebouw met toilet en douche. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Van de buitenkant oogt het gebouw niet zo. Kan het nog erger dan Praag😱 Maar gelukkig worden we van binnen verrast. Ziet er prima uit, zelfs modern. Bij de receptie is nog een Oostenrijks oogend restaurant en een mini zwembad om even af te koelen. Prima, we zijn toch veel weg.

Na alles te hebben geïnstalleerd en een kopje koffie in de zon, rijden we naar Sibenik. Het is bewolkt en 23 graden. Prima weer voor een stadje. Met enige moeite vinden we een parkeerplaats. Met een kapotte slagboom. Helaas, we konden niet gratis parkeren maar krijgen een vaag stukje papier in onze handen gepropt.

Sibenik heeft een flinke haven en boulevard maar is geen mega stad zoals Split. Ook is het een oude stad met smalle straatjes en steegjes maar weer totaal anders dan Trogir of Split. We lopen een flink aantal trappen op en komen uit bij de Kathedraal. Mooi plaatje, zeker omdat de zon is doorgekomen. Vanuit de Kathedraal besluiten we richting Fort Michael te lopen. We willen op een terras iets drinken maar helaas nergens plek. We besluiten maar een flesje drinken te kopen en bestellen er een burrito bij. Erg lekker maar ook hier druk. We moeten best even wachten.

Met voldoende eten en drinken in onze magen, gaan we de heuvel op. Intussen is het dus wel flink warm. Alles staat goed aangegeven en regelmatig hebben we een mooi uitzicht op de stad, haven en baai. Na een flinke klim komen we aan bij het fort. Er zijn er 3 in Sibenik maar we vinden 1 voldoende. Vanuit het fort hebben we een heel mooi uitzicht op de baai. Binnen is een tentoonstelling met uitleg. In de binnen arena is een podium. Dit fort is ook in gebruik voor optredens. Leuk voor de stad maar minder mooi voor de toeristen. We kunnen via trappen nog omhoog naar de toren en over de muren een rondje lopen.

Na het fort lopen we omlaag richting het kloostertje en de tuinen. De tuinen blijken vooral een restaurant te zijn. Bij een consumptie mag je gratis naar binnen en anders moet je 3 euro pp betalen. Er is nog ruimte in de schaduw en we gaan nu voor een drankje. Uiteindelijk blij toe want de tuinen stelt niets voor. We lopen nog wat door de winkelstraten en langs de boulevard terug naar de auto. Met het vage papiertje kunnen we gewoon afrekenen en krijgen we een ticket met qr code om de parking te verlaten.

Terug op de camping nemen we een plons om het eerste zweet af te spoelen. We koken eten, citroen risotto (lekker makkelijk in een pan). Fijn dat het niet meer te warm is om te koken 😬

Morgen weer vroeg op omdat we naar Krka National Park gaan. We willen rond 8 uur vertrekken.

1. Chantal:
    6 augustus 2023
    De warmte beu? Haha, wij de regen!
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    7 augustus 2023