Dag 16: Split

4 augustus 2023 - Seget Vranjica, Kroatië

Vandaag weer vroeg wakker vanwege de warmte. Het blijft in de nacht ook 28 graden. Behoorlijk warm om lekker te slapen. Na het ontbijt, tijd voor wat vlijtig werk. De caravan moet worden gekruist. Je zult denken gekruist, wat is dat... Maar we leren Chloë alvast wat Vlaams voordat ze naar Antwerpen gaat.

Alles wordt even gesopt, de bedden gelucht en de wc en vloeren gereinigd. Gelukkig een klein huisje dus zo klaar. Alles is weer schoon en fris (gekuist).

Daarna gaan we naar zee. Het voelt minder warm omdat er meer wind is. Na een uurtje, loop ik richting zwembad en vind daar zowaar een bedje. Rini komt toch ook maar richting zwembad. Wij, oude mensen, zijn niet meer gemaakt om op kiezels te liggen (met dank aan Quincy en Chloë). Na even een bedje te hebben gedeeld, lukt het ons 3 bedjes erbij te regelen aan de rand van het zwembad, in de schaduw met uitzicht op zee. Oftewel een toplocatie. Ik zie al andere mensen enigzins zuur naar ons kijken maar bedjes jacht bij het zwembad is een serieuze business.... Je moet alert zijn, snel en uiteraard ook wel enigszins brutaal. Anders ligt je de hele middag op de grond 😬

Rond 17 uur gaan we terug naar de caravan. Even douchen, wat vlees op de bbq en een salade en ready to go. Vanavond gaan we naar Split.

Split is ook een oude stad. Maar heel wat groter dan Trogir. De eerste parkeerplaats is vol maar een stukje verder vinden we een andere. En voor de duidelijkheid, niemand werd opgelicht vandaag want het was gratis parkeren 😁

Vanuit de parkeerplaats lopen we in 10 minuten naar het oude stadscentrum en beginnen we met Paleis van Diocletianus. Deze oude restanten zijn grotendeels gratis te bezoeken en in de oude straatjes zitten veel winkels en shops. Er is een officiële toegangspoort met beeld en vanuit daar loop je naar het plein bij de Kathedraal. Deze is nu gesloten voor bezoek. De toren van de basiliek is wel open maar we slaan deze keer de toren over omdat we een appje krijgen van meneer vd Camp, aardrijkskunde leraar van Quincy. Hij is nu ook in Split en stelt voor af te spreken bij het plein van de Kathedraal. Daar staan we een tijdje te kletsen, wisselen wat informatie uit en uiteraard een foto.

Hierna gaat meneer vd Camp eten en wij gaan nog verder. Richting de haven. Hier liggen mega boten en zitten behoorlijk chique winkels en restaurants. We lopen wederom door een wirwar van straatjes als we weer op het plein uitkomen. Tijd om even wat te drinken en het achterste stukje van de stad nog even te verkennen. Ook in Split is het mega druk. Veel Engelsen en vooral een uitgaansgebied. We lopen door het nieuwere centrum en eten nog een ijsje voordat we weer terug gaan richting auto. Eerst wilden we nog doorlopen richting park Marjan en de heuvel beklimmen voor het uitzicht maar het is echt te warm. Iedereen is moe van het sjokken en slenteren. Tijd om terug te gaan en lekker te gaan slapen. Tenminste we hopen deze nacht lekker te kunnen slapen. Er wordt regen voorspelt die voor verkoeling zou moeten zorgen......

Morgenochtend gaan we opruimen en naar Camp Marina. Nee, niet aan zee maar binnenland. Camping ligt aan de ingang van Krka National Park. Het is 64 km rijden, kleinste afstand tot nu toe. We gaan er wel 54 minuten over doen. See you tomorrow 👋👋

1. Chantal:
    5 augustus 2023
    Haha leuk! Mocht je v/d kamp nog zien doe hem de hartelijke groeten van Roy