Dag 15: Trogir

4 augustus 2023 - Seget Vranjica, Kroatië

We zitten nu op de helft van de reis. Intussen hebben we 4 landen bezocht en 2700 km gereden. Heel veel km gelopen maar ook geluierd en veel gelezen. We zijn op camping nummer 5. Er gaan nog 4 of 5 campings volgen.....

Na een zeer warme nacht, het blijft 28 graden en geen zuchtje wind...., staan we om 8 uur maar op. Uitgezweet en hopelijk is het buiten beter te doen. Buiten voelt het iets koeler dan binnen. We hebben nog een extra zonnedoek voor de luifel en die hebben we nog niet nodig gehad. Maar nu wel. Om 8 uur is de zon al genadeloos.

Rond 9.30 uur trommelen we ook Quincy uit de caravan. Chloë slaapt bovenin en is door de warmte ook al om 8 uur wakker. Na een ontbijt vertrekken de meiden richting zee en gaan wij een wasmachine zoeken. Het is wasdag vandaag. Na wat rond het gebouw te hebben gelopen (zeer mooi sanitair wederom maar enorm doolhof van een gebouw) vinden we de wasruimte. Zo... Er staan 8 wasmachines en 8 drogers opgesteld. Alle wasmachines op 1 na zijn dan ook aan te draaien. Het is voor meer mensen wasdag😂

Terwijl wij staan te kijken hoe de wasmachines en drogers werken, komt er een Italiaans gezin binnen en propt deze de was in de ene lege wasmachine. Balen!

We zien dat een andere machine bijna klaar is en gaan even zitten wachten. Gelukkig heeft 'iemand' heel veel geduld..... Intussen zijn de man en vrouw van alles aan het doen maar de wasmachine gaat niet aan. Man probeer van alles, vrouw ook. Ze gaan naar de receptie en weer terug en de wasmachine doet het nog steeds niet.... Want je moet eerst je creditcard tegen de betaalautomaat houden hè 😏

We kijken het hele tafereel aan en intussen is de andere machine ook klaar en wordt deze leeg gemaakt. Rini stopt de was erin terwijl ik betaal via het betaalautomaat de goede wasmachine selecteer. Daarna kun je op de wasmachine het goede wasprogramma selecteren en druk je op start. En onze machine gaat wel aan 😂😂😂 Het Italiaanse gezin daarna maar geholpen met hun machine.

Na aan zee te hebben gelegen, gaan we naar het zwembad. Het water is lekker koel en koelt beter af. We vinden zelfs ligbedjes in de schaduw. Rond 17 uur gaan we douchen. Niet dat het veel nut heeft. Je bent afgedroogd en het gutst er weer uit. Het is 35 graden met een strakke blauwe lucht en felle zon.

Rond 18 uur rijden we naar Trogir, 10 minuten met de auto. We vinden meteen een parkeerplaats en vanuit deze parkeerplaats loop je zo de markt op. Aan de ene kant groenten en fruit en aan de andere kant toeristen rommel (volgens Rini dan hè). Het is behoorlijk druk en uiteraard warm. Vanuit de markt lopen we het oude centrum in. Trogir is een middeleeuwse stadje met de originele stadsmuren en stadspoort. Binnenin is het een doolhof van kleine straatjes met pleintjes. Ontzettend veel restaurants en winkels. We vinden een leuk pleintje waar we wat gaan eten. Anders dan Italië of Spanje is alles open en kun je al eten voor 19 uur. Sommige plekken zitten al goed vol. Na het eten slenteren we door de rest van het stadje en nemen we onderweg een Italiaans ijsje. Echt mega chaos. Je hebt 3 bestelpunten met vitrines met ijs. Maar ze hebben overal ander ijs en wij willen allemaal iets anders. De verkoopsters lopen door elkaar en mensen ook. Uiteindelijk kan ik afrekenen en met het weglopen besef ik me pas dat ik 3 ijsjes heb afgerekend ipv 4. Chloë heeft helaas het verkeerde ijsje maar Quincy wil wisselen. We lopen naar het plein bij de Kathedraal, vinden een vrije traptreden waar we kunnen zitten en genieten van ons eerste Italiaanse ijsje. Heerlijk!

Rond 21.30 uur hebben we genoeg gezien van Trogir en de warmte en besluiten we terug te rijden naar de camping. We zitten hier een stuk zuidelijker, rond 20.45 gaat het schemeren en 21 uur is het donker. Ik pak telefoon en kaartje uit mijn tas om af te rekenen. Scan het kaartje en zie dan dat ik niet mijn eigen telefoon heb.... Ik loop terug naar de auto voor mijn eigen telefoon en eenmaal terug bij het automaat kan ik mijn ticket niet meer betalen. Hij geeft aan free for 15 minuts🤔🤔🤔

Ik probeer het nog 3 keer maar niks. Terug bij de auto, bedenken we dat iemand anders misschien wel voor ons heeft betaald??? Er stond wel een zeer ongeduldige man achter me..... Eenmaal bij de slagboom rijden er 2 auto's voor ons. Auto 1 kan doorrijden maar auto 2 niet..... De parkeerwachter komt er bij. Meneer heeft niet betaald... Er volgt een hele discussie maar uiteindelijk moet de man zijn kaartje betalen 🫣🫣 We krijgen nog een excuus van de parkeerwachter en kunnen dan ook uitrijden. Ons kaartje werkt wel😂😂😂

Eindconclusie: Trogir is een leuk stadje. Blij dat we in de avond zijn gegaan. Schijnbaar is het niet zo moeilijk om mensen op te lichten. Maar we deden het niet met opzet😇

​​​We gaan weer een bloedhete nacht trotseren. Overdag 35 graden en in de nacht 28 graden. Maar er is geen wind.... Slaap ze voor nu.... Hopelijk gaat dat hier ook lukken....

​​

​​​​

1. Chantal:
    4 augustus 2023
    Haha oplichters!!!! Jullie houden geld over na de vakantie🤣🤣
  2. Rini, Claudia, Quincy en Chloë:
    5 augustus 2023
    Dat is het geheim om vaak op vakantie te kunnen gaan 🤫