Dag 14: reisdag naar Trogir en zwetenšŸ„µ

3 augustus 2023 - Seget Vranjica, Kroatiƫ

Het lijkt het er om te doen. Vannacht weer een fikse onweersbui. Het koelde flink af maar we hebben wel lekker geslapen en in de ochtend kunnen we weer buiten ontbijten. Helaas wel de luifel weer nat ingerold.

Deze keer staan we op grind en kunnen we de auto zo aanpikken. Om 8.15 uur rijden we het kleine paradijs weer uit. Op weg naar Trogir. Het is 245 km en we gaan er ongeveer 3 uur over doen. Trogir is de zuidelijkste stop van onze reis. Vanuit Trogir gaan we weer terug noordelijk rijden.

Het eerste stuk van de reis rijden we nog door het National Park. Maar geen mooie uitkijkpunten. Je rijdt door een bos met ontzettend veel hotels, appartementen en shops.

Eenmaal uit het park wordt het veel weidser. De omgeving is heuvelachtig. Er staan veel kleine plantjes op de rotsbodem. Dit is echt Zuid Europa en lijkt totaal niet op Sloveniƫ of Tsjechiƫ.

Vanuit de autoweg rijden we naar de A1. Dit is echt wel de hoofdweg (tolweg). We beginnen met een flinke tunnel van 5 km en tot onze verbazing dalen we flink af. Eenmaal uit de tunnel rijden we plotseling aan de kust en is de temperatuur flink gestegen. Was het voor de tunnel 22 graden, na de tunnel 27 graden. Op de navigatie zien we dat we bij deĀ Kvarner baai rijden. Mooi!

We dalen steeds verder af tussen de rotsen en de ene tunnel na de andere tunnel volgt. En de temperatuur loopt ook op tot 30 graden.

Het laatste uur rijden we parallel aan zee richting Trogir maar zijn vooral kilometers vreten. Eenmaal van de snelweg zitten we al snel weer op een kustweg en is het weer afdalen richting zee. We hebben uitzicht op de baai en Trogir maar rijden van de stad af. Onze camping ligt een kilometer of 8 van de oude stad af.

Rond 11.45 uur komen we aan bij de camping, echt een mega camping. We worden snel geholpen bij de receptie en krijgen een plek toegewezen. Ook krijgen we een lijst met vrije plekken. Mochten we niet tevreden zijn dan kunnen we daar een andere plek uit kiezen šŸ¤” We gaan maar eens kijken.

Het is een terrassen camping. Lekker smal maar gelukkig eenrichtingsverkeer. Het lukt om ons plekje te bereiken. Prima plek. Vlak en voldoende ruimte, dichtbij het sanitair. In 20 minuten hebben we weer alles op zijn plek staan (onze overburen kwamen tegelijkertijd aan en waren in de avond nog bezig met voortent inrichten šŸ˜±). Ready voor een dagje zwemmen en relaxen. Je moet het wel rustig aan doen want het is intussen 35 graden.

We lopen naar het zwembad en helaas geen plek. Echt een mini zwembad voor zo'n grote camping. Dan maar de zee. Gelukkig hebben we standaard waterschoenen in de caravan. Want het is allemaal kiezel en rots. Na 2,5 uur relaxen aan zee, gelukkig lekker onder de pijnbomen, gaan we het nog een keer proberen bij het zwembad. Liggen op grind met alleen een handdoek is niet zo comfortabel šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚Ā Gelukkig is het nu rustiger en vinden we al snel 4 ligbedjes. Het zwembad is wel heerlijk koel (koud) en heeft een mooi uitzicht over zee.

Terug bij de caravan zetten we de bbq aan. Het is een warme avond en we zitten nog lang buiten.

Fotoā€™s