Dag 13: Plivitce Meren Again😉

1 augustus 2023 - Rakovica, Kroatië

Ook vandaag staan de Plivitce Meren op het programma. We hoeven geen tijdslot te reserveren en staan 6.30 uur op. We hebben geen vakantie maar zijn op reis (quote van de dag😂).

7.15 uur zitten we alweer in de auto, 7.45 uur staan we bij de ingang 2. En als je denkt wat we de enige waren en helemaal vooraan geparkeerd staan. Not dus.....

Gisteren liepen we route B (4 km) naar de big waterfall en de lower lakes. Vandaag gaan we route H lopen. Eerst naar de upper lakes, ook met watervallen en dan nog een stukje lower lakes en de big waterfall. Vanuit daar nemen we de panoramic train naar ingang 2.

We hebben geen idee wat we ons bij deze route moeten voorstellen. Gisteren was al zo'n topdag. Maar vandaag was minstens net zo mooi en zeker leuker. Vanwege het vroege uur, is het nog niet zo warm en vooral niet druk. De totale route is 8 km. Dus we hebben nog wel wat te lopen. We lopen weer over houten borders. Deze route is wel pittiger dan gisteren maar nog steeds goed te doen. Na Slovenië zijn we getraind! (Grapje) We komen langs mega blauwe meren en stroomversnellingen. Af en toe zijn er kleine aftakking. In het midden is een dubbele waterval. Aan de voor- en achterkant komt het water naar beneden. En je kunt echt dichtbij komen. Als er een hemels paradijs bestaat moet het toch zo eruit zien. (Is er toch nog iets blijven hangen van al die kerken en godsdienstige uitleg van Irena). Na een uitgebreide fotosessie en film, lopen we verder langs wederom prachtige meren en kleinere watervallen. Het laatste stuk gaat omhoog richting restaurant. Dit is door het bos met een aantal grotten. Deze grotten zijn helaas niet te bezichtigen. Dit is wel het minste stuk van de route. We rusten even uit onder het genot van koffie. 5 km zit erop van de route en het is 10 uur. Vlot gegaan. Hierna nemen we de bus terug richting meer. We zouden dit kunnen lopen maar dan is de route 18 km en dat vinden we te ver.

Bij het meer nemen we weer de boot. Dit hebben we gisteren ook gedaan maar dan in omgekeerde richting. Deze boot is veel minder druk, omdat de meeste mensen lopen via ingang 1. Na het weer volgt de route naar de grote waterval. Dit hebben we gisteren ook gelopen. We lopen nu vooral omhoog en met de waterval mee in plaats van dat je er naartoe loopt. En we hebben deze route natuurlijk ook al gezien.

Bij de grote waterval is het minder druk dan gisteren en lukt het ons nog wat goede foto's te maken. En ook dan gaat de route weer flink omhoog. We passeren nog wat viewpoints en bereiken dan de opstap van het treintje. Pas na 30 minuten komt dit treintje en zijn we 10 minuten later weer bij ingang 2. Later horen we dat vanaf 13.30 uur helemaal geen treintje meer reed vanwege een storing.... mooi mazzel gehad.

Intussen is het 13 uur en hebben we van alle inspanningen wel honger gekregen. We stoppen bij het restaurant voor een heerlijke lunch. In verhouding vinden we Kroatië behoorlijk duur. Ook in vergelijking met 10 jaar geleden. Maar de lunch in het park is dan weer niet duur. We eten voor 7 euro een flink bord spaghetti. En die smaakt ook nog eens erg goed. Dat lukt in Nederland niet eens meer bij Happy Italy.

Rond 14.30 uur zijn we terug op de camping. Schoenen uit, pootjes omhoog. Even chillen. Even oogjes toe😁😉

Na het uitrusten komt het moeilijkste gedeelte van de dag. De volgende camping. We zoeken op internet, kijken op de routeplanner..lezen reviews (oké oké, ik lees de reviews) en komen tot een plan. Eerst plan was 2 dagen Split en dan 2 dagen Sibenik en 2 dagen Zadar. We gaan Zadar skippen. Minst leuke stad en het wordt warm. Dus het nieuwe plan is naar Trogir. Vanuit daar kunnen we Split bezoeken. En dan naar Krka. We willen naar Krka National Park en Sibenik is op 15 minuten. We reserveren een camping in Trogir en versturen een mail naar Krka Camping.

Vanavond weer op tijd naar bed. Morgen is het 245 km en 3 uur rijden. Op naar de nieuwe bestemming 💪