Toudassac🌊🐬🐋

2 mei 2022 - Tadoussac, Canada

Na een lekker nachtje en een keer uitslapen, rijden we om 10 uur weg op de campground. We hebben met de eigenaresse afgesproken dat we mogelijk terug komen. Ze is er tot 16 uur en anders kunnen we bellen. Er is in de omgeving waarschijnlijk weinig open.....

We sliepen vannacht op Domaine du dunes. Omdat deze campground aan de duinen ligt. Vlakbij ligt de meest bekende duinen gebied van Canada. Met muur duinen, steile stukken die je kunt beklimmen. Zitten we dan aan zee? Nee en toch weer wel. De Saint Laurerence is een rivier die uitkomt in de Noordelijke Atlantische Oceaan. De rivier is zo breed dat het zoute water mengt met zoet. Er zijn stranden, schelpen en het ruikt zout. Deze omgeving maakt het ideaal voor Belugga's om hier te leven en Walvissen komen voor een stop op doortrek naar Mexico. Het brakke water is hier perfect voor algen. Het voedsel voor die Belugga's en Walvissen.

Vanuit de camping is het 10 minuten rijden en dan zijn we bij de zandduinen. Er is een route omhoog en we komen bij een uitkijkpunt. Mooi, vooral ook omdat het een mooie dag is, blauwe lucht en zon.

Vanuit het viewpoint kunnen we nog verder omhoog. Gaan we weer, kuitjes trainen. We horen water en dat blijkt te kloppen. We komen bij een dam die een waterval vormt. Eenmaal over de brug, kunnen we nog verder omhoog. Het laatste stuk is behoorlijk kluiteren over rotsblokken en sneeuwlagen maar dan staan we boven op de berg..... De rest van de familie geniet van de view. Ik ga snel weer naar beneden. Ik heb echt een ontzettend hekel aan hoogte.

Vanuit de parkeerplaats zien we de muurduinen. We maken een wandeling maar gaan de duin niet op. Onduidelijk of dit nu wel/niet mag en geen zin in om de rest van de middag op het politiebureau door te brengen. Hier hebben ze nog volop agenten.... Al heel wat aanhoudingen gezien.

Vanuit de zandduinen, rijden we richting Haven. Hier loopt er een pad met uitzicht op de Belugga's. Het zou mooi zijn....... Omdat het laagseizoen is, kunnen we tot aan het wandelpad parkeren. Parkeerautomaat is afgeplakt, het zal dan wel gratis zijn. Het eerste stuk gaat over een vlakke vlonder. Mooi uitzicht op de baai en het Fjord. Daarna weer omhoog over trappen en een pad met rotsblokken. Maar zien we daar nu iets.... We twijfelen want er is ook golfslag en de zon glinstert op het water.....maar dan zien we toch een witte vin omhoog komen. YES. Helaas komt de Belugga niet verder omhoog. We zien nog een keer een witte rugvin. Is het er een of meer? We besluiten een stuk verder te lopen. Hopelijk een beter uitzicht.

We lopen een stuk verder en dan plotseling een walvis die omhoog komt en weer naar beneden duikt. Wauw, mooi gezicht maar waar is hij nu. We sporen de horizon af en plots duikt hij een heel stuk westelijker weer op. Hij komt weer super mooi het water uit. Camera in de aanslag maar helaas... Hij komt nog een keer omhoog. Een heel stuk noordelijker en is dan weer weg. We speuren het water af maar niets meer te zien. We blijven nog een tijdje wachten maar helaas. Het blijft bij 1. Ook de Belugga zien we niet meer. We lopen verder en komen op een mooi punt met een goed uitzicht op het Fjord. Vanuit daar loopt het pad terug naar de weg en staan we weer terug bij de auto. Tijd voor de lunch. Een home made salade met ananas en kip. We kunnen vanwege het mooie weer picknicken. We rijden verder naar een wandelpad richting het Fjord. Helaas komen we tot halverwege het pad en moeten we daarna omdraaien. Pad is nog afgesloten. We lopen daarna naar de baai. Leuk om even over het strand te lopen.

Vanuit de camping hebben we een kaart meegekregen met tips. We besluiten te gaan kijken bij een opvang van dieren. Ze hebben ook herten, bizons en elanden in natuurreservaat. Het is 17 km rijden, mooi ritje op deze relaxdag.

We komen aan bij een vakantieresort en moeten 10 dollar op toegang betalen. Ze hebben een camping maar die is nog gesloten... Het wordt dus nog een nachtje Domaine du dunes. Vanuit de receptie start de route naar de dieren. Maar dit is echt een afknapper van deze dag. Er zit een lynx in een kooi. De Beekse Bergen is nog mooier en groter. Dan een hok met een uil en een vos. In een stal zitten allerlei kippen en Eenden, konijnen en ganzen. Verderop lopen geiten. Rare combinatie tussen een kinderboerderij en opvang. Niet echt diervriendelijk.... Ook de weides met herten, bizons en elanden is niet echt leuk. De beesten liggen tegen het hek op een dikke laag hooi......

Later lees ik op internet dat ze ook beren excursies organiseren. Naar een plateau waar ze dagelijks de beren voeren (voor de opvang en observatie...... Of vooral voor de toeristen).

We gaan rond 15.30 terug naar de camping en kunnen meteen naar 'onze plek'. Gisteren stond er nog een andere camper maar vandaag staan we alleen. Er zijn wel 2 huisjes verhuurd. Gisteren waren er ook verschillende huisjes verhuurd. Vanwege het mooie weer, pakken we de camping stoelen uit het ruim en steken de vuurkorf nog een keer aan. Hotdogs uit de vriezer, even in de magnetron. Echt afzien dat kamperen (😬) en ze kunnen op het vuur. Hotdog broodje erbij, meer vakantie kan het niet worden.

Weer een mooie dag. Vooral de walvis was echt tof. Morgen weer vroeg op want we willen de veerpont van 7 uur halen. We steken het Fjord over anders is het weer 350 km terug rijden. We gaan dan naar Saint Simeon. Daar willen we de veerboot van 9.30 uur halen. Dit is een betaalde oversteek van 1.5 uur varen. We steken de St Lawrence rivier over. Hiermee verlaten we ook Quebec en gaan we naar New Brunswick. Tot deze vakantie nog nooit van gehoord.....

We hebben al regelmatig de vraag gekregen of we het niet koud hebben. Nee, we hebben het niet koud. Het is geen strandvakantie maar we boffen met het weer. 1 dag sneeuw en verder veel zon. Temperatuur is niet heel hoog maar meestal zo rond de 10 graden (overdag en s nachts rond de 1 graden). Om iets te doen is 10 graden met zon meer dan warm genoeg.

Wij gaan nog even relaxen. Lees, even languit op de bank met een boek. Morgen weer een nieuwe dag met een nieuw avontuur. See you later!