Dag 11: naar New Brunswick, Grand Falls

3 mei 2022 - Grand Falls, Canada

Oefff... de wekker gaat om 6 uur. Meestal ben ik al wakker maar vandaag niet. Maar we moeten er uit want de pont gaat om 7 uur. We hebben een simpel ontbijt, koffie met een koffiebroodje en rijden dan richting pont. Het is 20 minuten varen van Tadoussac naar Baie Saint Chaterina. Ze hebben hier veel Saints.....😂😂😂.

We staan om 6.50 uur bij de pont, geen pont te zien. Hebben wij weer. Even later zien we de pont aan de overkant vertrekken. Aan deze kant staat hij nog stil. Rond 7.15 uur komt de pont aan en na de paar auto's die er vanaf komen, mogen wij erop. Waarom er nu opeens maar 1 pont vaart, geen idee. Zal wel iets Frans zijn..... Volgens het schema zou er op doordeweekse dagen ook 2 boten varen.

Gelukkig hebben we tijd genoeg. De betaalde vaartocht is om 9.30 uur. Als we die missen moeten we tot 14 uur wachten. Vanuit Baie Saint Chaterina is het nog 30 minuten rijden. Rond 8.15 uur komen we aan in de haven. We zijn gelukkig op tijd. Na enige discussie onderling, laten de heren van de veerboot toch toe. Het is laag tij en dan kunnen er maar weinig zware voertuigen aan boord. We krijgen een ticket en mogen naar 2 vrachtwagens parkeren. Betalen is aan boord.

We besteden de 1.15 aan een ontbijtje en wat relaxen. Chloë doet nog een dutje. Bedje staat klaar 😉 Intussen is de temperatuur buiten flink aan het stijgen. Ze voorspellen 18 graden en zon.

Om 9.30 uur mogen we aan boord. Op deze veerboot, moet je uit de auto. Boven is een restaurant en wachtruimte. We nemen plaats in het restaurant. Zodra de boot is uitgevaren, gaan we buiten een rondje doen. Een flinke rivier die we oversteken. Overtocht duurt tussen de 70 en 80 minuten. En voor de geïnteresseerden. Zie Nu.nl, artikel ijsbeer gezien in Canada. Dat is op deze rivier een stukje noordelijker (280 km).

Om 10.45 uur rijden we de boot af richting Grand Falls. Nog een uurtje of 2 rijden. De weg is leeg. We schieten lekker op. Rond 13 uur stoppen we op een parkeerplaats. Helaas geen leuke picknick gevonden en we willen toch wat eten. Vandaag salade met tonijn, komkommer en verse ananas. Afgelopen 2 dagen bbq op. Vandaag doen we gezond😉

Als we willen wegrijden, staat de navigatie plots op 14.30 uur ipv 13.30 uur. Huhhh, iets mis met het apparaat. Maar nee, we zijn een tijdzone gepasseerd en het is opeens een uur later. De tijd vliegt.

Rond 15.30 uur bereiken we Grand Falls. We hebben op internet geen enkele camping gevonden die open is. En als hij open is, willen we wel warm water. We hebben al een plan B, een motel. We bereiken de camping en er is veel activiteit maar de poort is dicht. Een echtpaar is net de auto aan het inruimen en vertelt dat de camping pas over 2 weken open gaat. Zij hebben een huisje en komen dat nu in orde maken. Ook vanwege het mooie weer. We vragen naar een camping in de buurt en wat we al vermoeden, klopt ook. Alles is nog gesloten. De dichtstbijzijnde campings die open zijn, is nog 2 uur rijden.

We gaan voor plan B en checken in bij een motel. Ook weer een ervaring rijker. We kunnen de camper parkeren bij de motelkamer en lopen vanuit daar meteen naar de waterval. Een flinke. Hij is niet breed maar stort van flinke hoogte omlaag. We lopen de wandeling langs de waterval tot aan de rivier. Toch een dik uur lopen. We eindigen bij de camping. Kei leuke plek, mooie plaatsen aan de waterval. Prachtig weer maar helaas gesloten. We lopen de loupe bij de camping en nemen het pad weer omhoog richting de top en het motel. Leuke route en leuke plaats.

Gelukkig kunnen we nu douchen. Tijdens het douchen wordt het water nog niet zwart, het viel allemaal gelukkig nog mee😂😂😂. Maar fijn om even onder een warme straal te staan. Zoals het echte Hollanders betaamt, koken we eten in de camper. Rini hint nog dat de MC Donalds aan de overkant zit maar ik heb genoeg fastfood op in de eerste dagen. Na het eten lopen we nog een rondje en nemen we een ijsje bij de Mac. Het is er weer voor. Eindelijk een prachtige en warme avond en dan kunnen we niet voor ons campertje zitten.....

Morgen rijden we vanuit Grand Falls naar de Bay of Fundy. Weer rond de 350 km rijden. Daar hebben we meerdere campings gevonden die open zijn. Moet goed komen. Welterusten aan iedereen en tot morgen.