dag 3: 25 juli

25 juli 2015 - Notodden, Noorwegen

Skjeberg naar Nottbodden

Vandaag begon de eerste uitdaging, ontbijten en dan inpakken en vertrekken. En dat mocht geen uren gaan duren want er staan ook reiskilometers op de planning.
Om 7.30 zijn we wakker en staan we op. Om 8.30 zijn we aan het ontbijten en 9.30 zijn we weg. Niet slecht!

We rijden het eerste stuk richting Oslo. Net voor Oslo gaan we richting binnenland en nemen de tolbrug. Deze gaat onder zee en dat hebben we gemerkt. We blijven maar dalen en dalen maar we moeten ook weer omhoog. Gelukkig doet reesjerace (onze auto) zijn werk en komen we aan de andere kant van de zee weer boven. Droog en wel!

Hierna vervolgt de reis naar de provincie Telemark. Het populairste gebied vab Noorwegen. Bekend om zijn vele meren en bossen. Volop mogelijkheden om te wandelen. We gaan het de komende dagen beleven.
Onderweg stoppen we net na Kongsberg bij de zilverenmijnen. We gaan met een treintje (of is het een kippenkooi?????) naar beneden (of worden we gedeporteerd......) Na een reis van 15 minuten met 8 mensen in een klein kooitje, weten we waarvoor de oordopjes dienden. Gelukkig was de rondleiding en uitleg erg leuk en interessant. Quincy en Chloë kregen een schatkaart en mochten een schat zoeken.
Na 5 schatkisten hebben ze alle stenen gevonden en mogen ze een eigen munt slaan. De munt en stenen mogen ze houden. Het eerste souveniertje is binnen.

Na de zilvermijn rijden we nog een stukje door en stoppen op een camping, bijna te vergelijken met de camping van Boer Mart maar er is een verwarmd sanitairgebouw en een trampoline.

Morgen gaat de reis door het heddaldal naar Rhjukan. Bij heddal staat de bekendste en mooiste staafkerk van Noorwegen. Daar willen we nog even stoppen.

Groetjes uit Noorwegen, het was vandaag droog en 15 graden. Nu is het helaas gaan regenen maar met de luifel uit kunnen we nog buiten zitten.