dag 11 en 12

3 augustus 2015 - Bergen, Noorwegen

Na een nachtje lekker slapen, ontbijten we aan het meer en vertrekken we richten Mosqow. Het laatste plaatsje in het Noordelijk gebied. Vanuit Stryn nemen we de weg naar Nordbergfjordheim. Een klein plaatsje waar we de veerboot nemen naar het zuidelijke fjordengebied. De route gaat door groene dalen, meren en langs de kust. We komen aanrijden en zien de veerboot net vertrekken. Balen want we hebben geen idee hoe lang we moeten wachten en in een aantal dingen zijn Noren geen ster en 1 daarvan is informatie verschaffen. We wachten maar af. Gelukkig zien we de veerboot na 20 minuten alweer aankomen en na 30 minuten zijn we aan boord. Makkie. Je rijdt in de aangewezen rij, betalen maar en dan wachten totdat je aan de overkant eraf mag rijden. De overkant duurt maar 15 minuten.
Hierna volgen we de E39 richting floro en gaan waarschijnlijk net vantevoren stoppen bij Mosqow op een van de vele campings. Zonder caravan gaan we dan naar het Sognedal fjordengebied.
In Mosqow vinden we al snel een kleine camping, mooi gelegen aan de rivier precies bij een versnelling (kleine waterval). Helaas vallen de caravan plaatsen tegen. We staan op asfalt.......
Na een wederom overheerlijke nederlandse lunch van goulashsoep en knakworst met crackers, vertrekken we. We zijn nog geen 5 minuten onderweg of het komt met bakken uit de hemel. Waarom ook niet. De omgeving is hier heel groen, veel gras, naaldbomen, rivieren met kleine meertjes. Wij weten nu waarom. Het regent hier vaak!
Nergens wisselt het weer zo snel als hier, zelfs in Nederland niet. Want na 20 minuten rijden, hebben we zon. We stoppen bij een waterval met daarover een brug en wandelroute. Maar na 15 minuten lopen, wordt het weer donker. Zullen we toch maar terug gaan...... We zijn net niet op tijd terug bij de auto maar wel voor de grote stortbui. We wachten maar even af totdat de regen minder wordt.
We vervolgen de route en opnieuw is het klimmen. We passeren een slagboom en wildrooster en rijden het park in. Koeien en schapen in overvloed. Meestal los lopend. Maar verder zien we geen dieren. Geen hert, rendier of eland te bekennen. Staan vast boven op de berg de toeristen uit te lachen......
Boven op de berg wederom een enorm meer. Hier ligt ook nog wat sneeuw. Het ziet er koud uit en eenmaal uit de auto voelt het ook koud. Snel stappen we weer in want de Regenbui achtervolgt ons. Het komt er weer met bakken uit. Rini rijdt nog een stukje als de afdaling in zicht komt. Tjeemig. Die is heel heftig. We kijken in een enorm dal en zien de weg in haarspeldbochten naar beneden slingeren. Dit is de heftigste afdeling tot nu toe. We besluiten boven te wachten totdat de regen stopt of minder wordt.
Na 15 minuten gaat het eindelijk minder regenen en beginnen we aan de afdaling. Wat een ellende. De ene bocht na de andere, super smal en vaak zonder vangrail. We kijken continu de afgrond in...... genieten voor Rini maar doodsangst voor mij. Op de achterbank ligt 1 kind krom van het lachen om de doodsangst van mama en het andere kind is super bezorgd.......
Gelukkig bereiken we na 30 minuten het dal.Vlakke grond onder onze voeten. We rijden door naar Balestrand waar het Sognedal fjordengebied begint. Een leuk plaatsje. We stoppen bij een terrasje aan de haven waar wederom een plaatselijke bakker zit voor koffie met cakejes. En de zon is terug dus we kunnen buiten zitten.
Vanuit Balestrand rijden we langs de kust terug naar Floro. De route was 200 kilometer lang, echt wel wat verder als gedacht en we hebben er 6uur over gedaan.
Moe komen we terug op de camping. Een snelle hap en nog een rondje lopen waarna we lekker in de caravan kruipen bij de kachel.

Dag 12:
We slapen uit tot 9.30 uur en eten in de caravan. Het is koud buiten (7 graden) maar droog.
Vandaag rijden we over de E39 naar Bergen. Een rit van 170 kilometer. Daar stoppen we vlak voor de stad op een camping zodat we morgen (dinsdag) de stad kunnen bezoeken.
In de middag komen we aan op de camping. De lelijkste tot nu toe. Een asfaltplek bij een industrie terrein. Sanitair is aan de overkant van de weg...... vreemd.
De speeltuin en sanitair zijn ouderwets maar we doen het er maar mee. Gelukkig is het weer top. Zon en 21 graden. Heerlijk.
Morgen gaan we met de bus naar Bergen. De halte is net buiten de camping en het is een rechtstreekse verbinding. En dat is weer handig.

1. Mart Gosens:
    3 augustus 2015
    ons ma vind t allemol mar eng
    net as claudia ok de broek vol
    ge kunt men beter menemen
    ik hou wel van sensatie