4 augustus: Bergen stad

4 augustus 2015 - Bergen, Noorwegen

De grap van Bergen is dat baby's met eencentrum aplu worden geboren omdat het er gemiddeld 270 van de 365 dagen regent.vismarktmeeste van alle Europese steden.
We kunnen buiten ontbijten. Temperatuur is goed want we zitten in een t shirt. Maar houden we het droog vandaag, volgens het weerbericht niet. We zien maar. Regenjas en paraplu mee.
Het is droog als we naar de bus lopen en droog als we in de bus zitten. We stappen uit bij de haven en kunnen meteen een regenjas aan. Buitje!
Vanuit de haven lopen we naar Bryggen. Dit is het oude gedeelte van Bergen en bestaat uit houten huizen, de meeste gebouwd rondom 1650. Sommige iets later. Tijdens de bombardementen in 1942 is er wel veel vernietigd maar het meeste is intussen weer hersteld. De gekleurde huizen maken een vrolijke indruk op deze regenachtige ochtend. Overal zitten leuke winkeltjes en koffiebarretjes of restaurants. We slenteren wat rond en zien veel leer-, Wol en houtwerkwinkels en veel bontwinkels....... die zouden in Nederland niet kunnen bestaan. En dat trekt weer veel Japanners. Zijn we deze reislustige mensen nog weinig tegengekomen. Hier met hele busladingen tegelijk en ze willen allemaal in die bontwinkels wat shoppen.
Na de winkels stoppen we voor koffie met een kaneel/suikerbol. De plaatselijke lekkernij. En het smaakt indertijd.
Omdat het even is gestopt met regenen, lopen we verder het centrum in. Hier staat de oude koninklijke residentie met toren. We kijken wat rond maar gaan niet naar binnen omdat we met de floibanne omhoog willen naar het uitkijkpunt van Bergen. Gelukkig is het niet druk en zijn we meteen aan de beurt om met het treintje naar boven te gaan. De rit is 10 minuten. Lopend ben je bijna 1,5 uur onderweg.
We hebben geluk. Ondanks het slechte weer, hebben we een goed uitzicht over de stad. Achteraf een goede beslissing want s middags trekt het helemaal dicht met laaghangende bewolking.
Na de floibanne, lopen we door het oude centrum naar de markt. Er staat een antiek markt aan de ene kant en de bekende vismarkt aan de andere kant. Maar wij zijn op weg naar het aquarium. Voor de middag wordt veel regen voorspeld en Quincy en Chloë willen graag naar het aquarium. Een rib uit Rini's lijf (die van mij waren al op) maar gelukkig voornamelijk overdekt en daarmee een goede keuze. S middags stopt het niet meer met regenen en van een malse bui veranderd het weer in stortbuien.
Binnen zijn allerlei vissen maar ook hagedissen, slangen en spinnen. Er staat een vijver met koi karpers, die je mag aaien (zijn heel zacht en glad) en een bak met zeesterren en krabben die je eruit mag halen. Altijd leuk. Vooral omdat Quincy nu in de stress schiet en na het oppakken van een zeester in paniek raakt. Gelukkig laat ze de ster niet vallen en kunnen we de zeester weer veilig op de bodem van de bak leggen.......
Hierna volgen de pinguïns, deze krijgen net eten en de zeeleeuwen. Tot slot hebben ze ook nog krokodillen, kaaimannen en kleine exotische aapjes met daartussen gekleurde vissen, een tunnel met haaien en een groot aquarium vol met enorme piranha's.
Met moeie voeten van het slenteren gaan we weer richten centrum als we een Mc Donalds passeren.... en jawel we sluiten de dag af met frietjes, Big Mac en een milkshake.
Terug bij de bushalte hebben we dikke pech. Door een ongeval is het centrum tijdelijk niet bereikbaar voor busverkeer. Er zit niets anders op dan wachten. Helaas weer in de stromende regen. We schuilen wat onder de luifel van de winkels. Na 45 minuten is het probleem opgelost en komt de bus terug naar de camping.
We gaan lekker nog wat lezen in de caravan. Morgen richting Voss, ongeveer 140 kilometer rijden. En het weer..... dat wordt beter volgens de voorspellingen. Droog en 19 graden.
Fijne avond allemaal. Groetjes van ons allemaal.

Ps, ja die foto met die slang is echt. Is een rat aan het eten en Rini heeft net zo lang gewacht totdat hij deze foto kon nemen.....
De meiden en ik hebben naar het voeren van de pinguïns gekeken.......
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade