Dag 8: Montreal naar het diepe Oosten

30 april 2022 - La Malbaie, Canada

Vandaag verlaten we de camping in Montreal. Ondanks al het verkeer, hebben we als een blok geslapen. Een keer de trein horen toeteren in de nacht (ze toeteren continu om het wild af te schrikken).

Plan is Tadoussac. Het verste punt van onze reis en bijna 550 km. Eenmaal onderweg hebben we al door, dat gaat vandaag niet lukken. We komen in een flinke file vanwege een ongeluk en daarna als we eenmaal de stad uit zijn, helaas weer file door weg werkzaamheden. Die werkzaamheden zijn wel nodig want we stuiteren onderhand door de camper van de ene kuil in de andere zonk. Fijn al die sneeuw voor het wegdek. We richten ons op een dag rijden. Kids zien het als een relax dagje. Lezen een boek, spellen een spelletje. Af en toe wat drinken en eten. Hebben een zee van ruimte op de 3 banken achterin.

Onderweg in Québec ontdekken we iets nieuws. Speciale parkeerplaatsen met wifi. Staat ook zo aangegeven op de snelweg. We stoppen om ons plan bij te stellen. We rijden nu richting Baie Saint Paul. We hopen La Malbaie te bereiken. Daar geeft een camping aan open te zijn in het voorseizoen. En anders wordt het een motelletje. Aan de weg kamperen vinden we te koud. We hebben dan geen electra voor de kachel en gaan niet in de nacht op gas stoken. Snel de nieuwe route downloaden, lang leven wifi en Google Maps en gaan met die banaan (oh nee gaan met die Kolos)

Voorbij Québec verandert de weg. Van Montreal naar Québec was het erg open. De zon schijnt wel maar er staat een flinke (koude) wind die vervelend is voor de cape over. Vanaf Québec volgen we de Saint Laurerence. Een mega rivier die uitmondt in zee. Aan de rand van Québec zien we de duizenden en duizenden sneeuw ganzen. Binnenkort gaan ze weer verder maar ze zijn er nog. Helaas kunnen we nergens stoppen voor een foto. We genieten van het live uitzicht. Vanaf Québec wordt het heuvelachtig. Zwarte rotsen en dichte bossen doemen op. We rijden omhoog en opeens zitten we in een sneeuwlandschap. Hier hadden we even niet op gerekend. De weg is prima maar langs de weg ligt nog een flink pak sneeuw. Moet de camper straks in de sneeuw???

We rijden langs Parc National de Grand Jardins. Een park wat bekend staat om zijn zwarte toppen, kale vlaktes met veel wind en kariboe s. Het park is nog gesloten voor bezoekers vanwege de sneeuw.

Rond 14 uur bereiken we Baie Saint Paul en we besluiten nog 1 uur door te rijden naar Malbaie. Toegang tot Nationaal Park Haute de Gorges en richting Saguenay. Je kunt in het voorseizoen niet te laat doorrijden. Veel recepties van campgrounds sluiten om 17 uur. We bereiken rond 15 uur de camping in Malbaie. Officieel is de camping gesloten maar we mogen er toch op. Er zijn ook veel vaste staanplaatsen en er staat nog een camper. Helaas is het water afgesloten en dat betekent ook dat het douche gebouw is gesloten... Hopelijk morgen beter maar we vrezen dat we ook dan een camping treffen zonder sanitair. De meeste campings gaan hier pas rond 20 mei open.

We lopen een rondje. Rustige camping maar niet veel te zien. De wifi werkt wel. We zoeken uit wat de beste route is voor morgen richting Tadoussac. Ongeveer 1.5 uur rijden en hoe de veerboot werkt richting New Brunswick. Want na Tadoussac verlaten we de provincie Quebec en gaan we naar New Brunswick om te eindigen in Nova Scotia.

We verwachten morgen weer een drukke dag met het bezoeken van een park (waarschijnlijk kunnen we er maar een stukje in, we gaan het zien) en het Saguenay Fjord. Vanavond lekker op tijd slapen, morgen gaat de wekker weer om 6.30 uur (ja, twee kids kijken ons nu zeer chagrijnig aan😬)

1. Mart Gosens:
    30 april 2022
    je hebt geen huis nodig als je een camper hebt