Het aftellen is begonnen.... nog 12 dagen te gaan:

10 april 2022 - Gilze, Nederland

Al weken speur ik het internet af, zit ik gebogen over de kaart of lees ik de reisgids voor het slapen gaan. In april naar Oost Canada gaan is inderdaad avontuurlijk. Het weer kan mee of minder mee zitten. Het kan sneeuwen, vriezen maar er zijn ook zonnige lentedagen. Veel campgrounds open pas 1 mei de deuren maar ook dat hebben we al eens meegemaakt (zie onze reis naar Zuid Afrika waar we noodgedwongen in een motel sliepen en de camper achterlieten bij de bewaking).

Langzaam aan komt de reis dichter bij en strepen we meer en meer af van het lijstje. Lang Parkeren geboekt, Reisverzekering aangepast naar werelddekking, ETA (visum) aangevraagd, beginnen we ook de spullen weer te verzamelen. Koffers of toch tassen? Zitten er eigenlijk wel handdoeken bij? Waar lag de Noord Amerika adapter toch ook alweer...... Check check van de camera en fototoestel. Gaan we een extra telefoon meenemen voor de navigatie en misschien toch voor een prepaid card???? We hebben nog 12 dagen te gaan.

Wat gaan we precies doen in Canada? Dat weten we zelf ook nog niet precies hahahah. Nee, het eerste deel van de reis is redelijk duidelijk en hebben we ook al wat zaken gepland. Het tweede deel is toch wat meer afhankelijk van tijd, weer ed.

We vliegen naar Toronto en halen daar een camper op. Deze camper gaan we voor Fraserway wegbrengen naar Halifax. Voordeel van Fraserway is dat zij geen chauffeur hoeven in te huren en wij goedkoop een camper kunnen huren. Tijdens te reis kunnen we uittesten of alles werkt en in orde is voor het seizoen. Voordeel van zo vroeg gaan is dat we veel meer vrijheid hebben in het reizen zonder de drukte van het hoogteseizoen. We hebben geen overnachtingen vast hoeven leggen en kunnen onderweg nog plannen aanpassen. Nadeel is wel dat er veel minder campings open zijn en we mogelijk wat creatiever moeten zijn in onze plannen.

Vanuit Toronto rijden we naar de Niagara Falls. Zo op internet indrukwekkend maar ook meteen een enorme kermis er om heen. We krijgen er Las Vegas vibes van. Niet meteen ons ding maar nu we er toch zijn willen we deze highlight niet missen. Afhankelijk van wat er te zien en beleven is, slapen we in Niagara Falls. Maar we kunnen ook doorrijden naar bijvoorbeeld Fort Erie of juist weer terug richting Toronto en daar overnachten.

Na de Niagara Falls rijden we naar Ottawa voor familie bezoek. Mark en Myriam gaan ons ook Ottawa city laten zien. We blijven 2 nachten en reizen dan weer verder. De arbeid roept dan weer voor hen. Vanuit Ottawa maken we een zijwaarts uitstapje naar Algonquin Provincial Park. Het oudste natuurpark van Oost-Canada met nog veel kenmerken van de originele bewoners (indianen). We gaan wel zien of het park te doen is en alweer voldoende sneeuwvrij is. Anders rijden we door, zo niet dan zijn we van plan om een dag te blijven om eea te bezoeken en te wandelen.

Vanuit Algonquin PP, rijden we weer naar beneden richting Kingston and 1000 ilands. Even tijd om wat kilometers (oh nee miles) te vreten, hopelijk mooie natuur, leuke plaatsjes en de mogelijkheid tot een cruise naar 1000 ilands. Ja, de Canadian Cruise he, gewoon een rondvaart :)

Vanuit Kingston gaan we de reis vervolgen naar Montreal en dan op naar Quebec en Tadoussac. Hier willen we ook even een extra dag inplannen om wat uit te rusten, uit te zoeken hoe de overtocht werkt met zijn mega ding en het laatste stuk van de reis bepalen.

Benieuw hoe het verder gaat? Nog 12 dagen aftellen....

1. Mart Gosens:
    11 april 2022
    zal wel een avontuur worden zo te lezen