Dag 9: Van Malbaie naar Tadoussac

1 mei 2022 - Tadoussac, Canada

We staan vandaag weer vroeg op, 6.30 uur. De zon komt af en toe door maar het is best bewolkt. Om 7.30 uur rijden we weg op de camping, op weg naar Nationaal Park Haute des Gorge. Bij de receptie konden ze wel vertellen dat de toegangsweg open was maar niet of de rest van het park begaanbaar is. We gaan het zien. Na 30 minuten rijden komen we aan bij een open poort. Er is geen bemanning en we moeten zelf iets scannen om te betalen......alles in het Frans. Niet echt duidelijk dus we rijden door. Halverwege zit een vistorcentrum vragen we het daar. Er ligt nog behoorlijk wat sneeuw. De eerste stop is bij een uitkijkpunt. Hier start ook een wandelpad. Echter geen pad te zien door de laag sneeuw. We rijden verder en steken de rivier over. Even stoppen op de brug waar je kunt vissen op zalm.... De zalm zien we niet en de bijbehorende beer helaas ook niet. Halverwege komen we bij het bezoekerscentrum. Ook hier is niemand. De wandeling over de dam is wel open en we lopen een rondje. Net na het bezoekerscentrum is de weg afgesloten.... Dat was het dan. Gelukkig ruimte genoeg op de parkeerplaats om te keren en we rijden de 8 km terug naar de ingang. Mooie omgeving maar nog teveel sneeuw. We rijden een stukje verder en nemen dan de parkway 381. Deze loopt door Nationaal Park Grand Jardins. Het park zelf is nog gesloten, we weg erdoor heen is vrij. Hele rustige route door een mooi gebied. We begrijpen steeds beter waarom het park nog is gesloten want er ligt nog een flinke laag sneeuw, zeker 1.5 meter. Het is ons opgevallen dat de parken in Canada heel anders zijn dan in de VS. Daar is een park afgesloten en geen doorgaande weg. Hier liggen veel parken aan een doorgaande weg en bezoek je een park te voet, per fiets of boot. In de zomer rijden er soms ook electrische bussen. Maar er mogen geen auto's rijden.

Vanuit Malbaie naar Saguenay is 142 kilometer waarvan 100 km door het park. We gaan omhoog en verder omhoog. Het bakbeest komt omhoog, 9% wordt 12% en dan 14 en 15%. Waarschijnlijk nog niet eerder 15% omhoog gehad, laat staan met een camper. Tussendoor stoppen we een paar keer om een bevroren meer of het uitzicht te bewonderen.

Vanaf Saguenay is het weer 100 km naar Tadoussac. Deze route wordt de fjord route genoemd en loopt langs de Saguenay rivier en Saguenay Fjord. Misschien zijn we intussen te verwend of spoiled... Het is een mooie omgeving maar niet zoals een Fjord in Noorwegen. Rond 15 uur bereiken we Tadoussac. Een toeristen plaats met Hotels en dan zien we de baai en het Fjord. Wel indrukwekkend. Helaas weer geen stopplaats voor een foto.

We rijden eerst naar de camping. In de hele omgeving is er maar 1 camping open. Reden is dat ze ook cabins verhuren dus toch open zijn. En jullie raden het al. Weer geen water, het is nog te koud en daarmee ook geen douche gebouw.......

We besluiten om op de camping te blijven. In de bos, heerlijk rustig gelegen en het is lekker weer. Er ligt nog wel sneeuw maar de camper staat op gravel en die is sneeuwvrij. We steken de vuurkorf aan, stoeltjes erbij en even in het zonnetje. We maken het rooster schoon en leggen onze kippetjes op het vuur. Morgen gaan we een keer uitslapen en wat wandelen in de omgeving. Geen lange autorit. Dit betekent wel nog een nachtje op deze campground en dan weer geen douches..... Mocht er maandag weer geen water zijn op de campground dan gaan we naar een motel.

Na het eten maar weer een keteltje water op het vuur voor de afwas. Intussen dagelijkse route. En daarna weer water koken voor mijn haar. Het moet nu toch echt gewassen worden. Nat maken en uitspoelen met een bakje en tot slot nog even onder de koude kraan. Brrrr, behoorlijk fris maar het is gewassen. Daarna weer een nieuw teiltje met water voor een kattewasje. Nu is het toch wel heel ongemakkelijk dat de boiler het niet doet. We hebben een prachtige douchecabine aan boord maar die gaan we waarschijnlijk niet gebruiken.

1. Mart Gosens:
    1 mei 2022
    het is een echt een overlevingsrijs we gaan er maar vanuit dat jullie dat doen
    zou ik jullie nog wel kennenals jullie terug zijn
  2. Chantal:
    1 mei 2022
    Wat zullen jullie weer blij zijn als jullie weer warm water hebben!!! Geniet van jullie rust dagje!