Dag 12: The Bay of Fundy

4 mei 2022 - Alma, Canada

Na een onrustige nacht met veel herrie, staan we om 7 uur op. We eten een boterhammetje in de camper en vervolgen de route. We gaan zuidwaarts, op naar beter weer en campings die open zijn. Eindpunt van vandaag is Fundy Nationaal Park en de Bay of Fundy. Er zou een camping open moeten zijn volgens de website.....

We rijden de eerste 200 km over de Highway 2. Een vlakke, rechte snelweg. Amper verkeer, Amerikaans waardig. Zo schieten we op. Na 200 km verlaten we de Highway 2 naar de 8. Een snelweg die meer kronkelt en vooral bumpy. Ze zijn op diverse plaatsen aan de weg bezig. Geloof ons, echt nodig. Na al dit geshake, verlaten we de snelweg richting Alma. Het is nog 35 km en deze gaat over een scenic route. Een weg met een mooi uitzicht zeg maar. En idd een mooie route langs groene grasvelden, bomen die in bloei staan en blaadjes hebben en bermen met bloemen. Het lijkt wel voorjaar na de sneeuw. Ook de zon laat zich goed zien en de temperatuur is lekker, 15 graden. Vanmiddag zal het wel warmer zijn. Hadden we gisteren vooral een strak blauwe lucht, we hebben nu een licht blauwe hemel met een pufje wit. Ook de huizen lijken zich aan te passen. Veel witte of lichtblauwe huizen met een veranda.

Na 35 km gaat de weg over in de parkway. Weer geen bemanning aan de poort. We moeten naar het vistorcentrum, 20 km verderop. Ook in dit park is de weg een doorgaande weg waarop 80 km per uur mag worden gereden. Toch wel heel anders dan de parken in Amerika of Zuid Afrika. Gelukkig staat alles wel goed aangegeven. We passeren diverse afslagen met trails en views maar gaan eerst de camping en permit (toegang) regelen. Bij het vistorcentrum worden we vriendelijk te woord gestaan en krijgen we een uitgebreide uitleg. Er is nog volop plaats dus we kunnen iets uitzoeken. Water is op de kampeerplaats aanwezig en het sanitair verwarmd en open. Wat willen we nog meer.....

We rijden naar de camping voor een korte inspectie en besluiten buiten te lunchen aan de standaard picknick tafel. Hotdogs maar dan uit de pan. Het is restjes dagen. Opmaken wat er nog is 😬

Intussen is het flink warm geworden..rond de 20 graden. Op de camping is plaats voor 25 Rv's maar er zijn maar 3 plekken bezet. Lekker rustig. Na het eten rijden we terug naar een mooi viewpoint aan het meer. Zonnetje erbij. Lekker hoor. We spotten een zee arend. Hij zweeft in de thermiek boven het meer.

Na het meer, rijden we naar Cariboe trail. Cariboe is een hertensoort. Helaas komt deze weinig meer voor in Fundy vanwege overmatig jagen. Er mag nu niet meer worden gejaagd. Na een flinke route van 3.5 kilometer, gelukkig over vrij vlak terrein, houden we een korte pauze met een muffintje...... Ook die hebben hier een andere maat. We rijden verder richting de baai voor opnieuw een viewpoint en een kleine route. Deze is maar 1 km en uiteindelijk minder fraai als gedacht. We hebben amper extra uitzicht op de baai.

We vinden het wel mooi geweest voor vandaag en rijden door naar Alma. Het stadje net buiten het park en vlakbij de camping. We slaan nog wat drinken in bij een mini winkel (old fashion general store) en maken even gebruik van de wifi van het motel er tegenover. Eigenlijk zou het vistorcentrum wifi moeten hebben maar ze hebben problemen met het netwerk en wat we ook proberen, we kunnen geen verbinding maken. Na de noodzakelijke data ....... rijden we naar de camping voor wat relax tijd in de zon. Terwijl de eekhoorntjes alle kanten op vliegen, tikkertje spelen en ruzie maken, typ ik mijn verhaaltje van vandaag. Tis zo slecht nog niet.