dag 10: 1 augustus

1 augustus 2015 - Stryn, Noorwegen

We krijgen veel berichtjes of we op de Noorkaap zitten en dat het wel koud zal zijn.
We zitten niet op de noordkaap. Daar waren we graag naartoe gegaan maar 3 weken vakantie is te kort en de wegen zijn niet geschikt voor caravans. We zitten nu op 2/3 van Noorwegen maar wel in het noordelijk fjordengebied. Hoger gaan we niet. De temperatuur in de bergen of op een plateau zakt vaak wel tot 4 graden maar we slapen steeds in een dal. Daar is het nog steeds boven de 10 graden en vandaag was het zelfs 18 graden!
S nachts is het fris maar in de caravan met een winterdekbed goed te doen. We komen veel Nederlanderse gezinnen tegen met een tent...... dat lijkt me toch echt minder. Wij konden gisterenavond nog lekker in de caravan zitten met de kachel aan en stapte daarna in ons bedje.

Vandaag staan de geirangerfjorden op het programma en we hebben geluk. Het is mooi en open weer. We rijden terug door de tunnels en nemen de afslag naar de fjorden. Al meteen zijn we blij dat we zonder caravan rijden. Ook hier is het smal, en klimt de weg flink. We gaan 12% omhoog in haarspeldbochten. We houden spugzakje gereed want we zien de bochten al aankomen........
Eerst komt er een groot meer met ijsschotsen. Vast geen zwemmeer :)
En daarna een kale vlakte, bestaande uit enorme rotspartijen. We zien nu geen rotsblokken maar rijden tussen rotsen in en kijken op een rotsvlakte die is uitgesleten door water en sneeuw. Op het hoogste punt, zien we de weg naar beneden richting de haven van Geiranger, een favoriete stop van cruise schepen. We moeten nog 14 kilometer naar beneden zegt onze tommie en daar gaan we 27 minuten over doen..... dan weten jullie het wel. Onderweg kunnen we ook nog stoppen dus die 27 minuten hebben we niet gered.
Aangekomen in Geiranger stoppen we bij het infocenter voor een plaspauze, koffiestop en routekaart. Meteen buiten het infocenter ligt een wandelroute langs de waterval en deze eindigt in de haven. 400 trappen naar beneden. We stoppen onderweg een paar keer. Een mooie waterval maar we hebben al veel spectaculairder gezien. Het haventje is toeristische maar heeft leuke winkeltjes en gezellige koffie en eettentjes. En we hebben geluk, er komt net een enorm cruise schip aan wat gaat aanleggen, een leuk gezicht.
Vanuit Geiranger volgen we de trollenroute omhoog, een enorme slingerweg die een mooi uitzicht biedt op het geirangerfjord en de Nordberg. Eenmaal aan het rijden zien we inderdaad het enorme fjord, en weer komt er een cruise schip aan. Dit maakt het geheel nog indrukwekkender. Het schip lijkt ienimienie tussen de enorme rotsen.
De trollen weg eindig op een plateau met een weids uitzicht. De weg naar beneden gaat naar het eisdal en daar eindigt de weg. We volgen de weg naar het eisdal en komen bij het eismeer. Hier vandaan kun je of terugnaar de trollenroute of per boot naar de overkant. We gaan op ons gemak terug en genieten wederom van de mooie geirangerfjorden.
Terug op de camping is het heerlijk weer en genieten we van de zon. Rond etenstijd gaat cafetaria Rini weer open.......
Straks nog een spelletje yahtzee en na hopelijk een warme douche, een lekker warm bedje. Op naar morgen. We volgen dan route 15 door Stryk richting het Nordfjord. Vanuit daar gaan we weer richting zuiden. We zijn nog aan het dubben welke route maar beide zijn met een oversteek per veerboot, vast weer een hele belevenis met de caravan.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mart Gosens:
    1 augustus 2015
    ziet er geweldig uit
    puur natuur
    dus rustig aan
  2. Karen:
    2 augustus 2015
    Leuk om jullie avonturen te lezen!!
    Mooie foto's, geweldig avontuur!
    Groetjes Karen