dag 9: Noordelijkste punt!

31 juli 2015 - Stryn, Noorwegen

Gisterenavond na het eten nog een rondje gewandeld door Lom, aardig dorpje met een wintersportsfeertje maar dan in de zomer. Leuke winkeltjes, niks geshopt. Een leuke waterval met aangelegd parkje en de camping met hotel, appartementen en hutjes. Enorm dus.

ntersportsfeertjevan wederom Nederlandse afbakbroodjes (en we kunnen nog zeker een week vooruit op onze voorraad) vertrekken we richting Noorden. Het noordelijkste punt van onze reis en helaas niet de Noordkaap. Dat is voor 3 weken vakantie te ver en ook zijn de wegen niet even geschikt voor de caravan. Daarnaast is het laatste stuk (flinke dag rijden) erg saai. Dat willen we de meiden ook niet aandoen......
De dames vermaken zich prima. Moeten wel wennen aan het doorrijden en wisselen van camping. In de auto kijken ze regelmatig dvd (tja, het blijven kids van 9 hè) of kijken ze naar buiten. En iedere camping heeft wel weer nieuw vermaak.

Vanuit Lom volgen we route 15 naar Stryk. We moeten de Nordberg over naar het Noordelijke fjordengebied en willen gaan kamperen in het jostdal. Dit is net na de geirangerfjorden.

En er volgt inderdaad weer een klimpartij. De band ligt goed onder de caravan. Nu hopen dat er verder niets meer gebeurd.
We rijden langs kolkende rivieren, versnelling en watervallen. De temperatuur zakt naar 6 graden. Brrrrr
Net na de Nordberg, rijden we het jostdal in. Helaas regen, regen en nog meer regen. Er staat een flinke wind en we minderen vaart op advies van de borden. Het is vast een prachtige omgeving maar we zien niks door de mist en wolken.
Net na de geirangerfjorden volgt de eerste tunnel. 4,5 kilometer lang, ontzettend donker en smal. We hebben geen tunnelfobie maar dit is geen pretje. Meteen na tunnel 1 volgt tunnel 2, iets korter met zijn 3 kilometer maar voor de rest hetzelfde ...... Omdat het nog steeds regent, stoppen we niet bij camping 1, een boerenknollenveld recht aan de weg zonder speeltuin maar rijden door naar de volgende camping. Helaas mist Rini de afslag, Nooren zijn niet zo goed in bewegwijzering!!!!!, en besluiten we door te rijden. In de verte zien we een meer met camping. We parkeren de auto en merken dan dat de receptie is gesloten. Er hangt een briefje dat je overal mag staan en dat er vanavond om 20 uur iemand is voor de betaling. Waarom ook niet ......
Gelukkig is het droog en vinden we een mooi plekje aan het meer. We eten een broodje en gaan op pad. Eerste stop is het dorpje voor diesel. Na het tankstation zien we een leuk gebouw. Dit blijkt het informatiecentrum en educatiecentrum te zijn. We lopen rond, snuffelen wat in het winkeltje, bekijken het museum en zoeken een route uit. We gaan route 258 volgen, dit is een stukje van de oorspronkelijke weg tussen Lom en Stryk. Omdat deze weg niet geschikt is voor vrachtwagens, campers en caravans is de nieuwe weg met tunnels aangelegd.
Route 258 is erg smal en begint met haarspeldbochten en een flinke klimpartij. Zonder vangrail.... pffff niet mijn ding. We stoppen onderweg eerst bij een waterval. Erg mooi. Hierna gaat de weg verder, smal maar vlak. Ook hier weer veel ijs en sneeuw, enorme valleien met rotsblokken. Helaas begint de reis droog maar gaat het halverwege regenen. We rijden door mistbanken en bewolking. Balen vanwege het uitzicht. We stoppen om de ergste regen af te wachten en wonderwel wordt het droog. We vervolgen de route en langzaam wordt het weer groener, komen de bomen terug en zien we een groot, helder blauw meer. Geweldig!
De weg komt na 34 kilometer weer uit op de 15 en we rijden via de 15 terug naar de camping. Onderweg zien we een leuk bakkertje en stoppen voor vers brood. Er zit een lunchroom bij en ze hebben cappuccino en heerlijke taartjes. We kunnen de verleiding niet weerstaan en de taartjes en koffie zijn idd heerlijk!
Op de camping schijnt het zonnetje en we kunnen weer buiten zitten. De meiden vermaken zich aan het meer met het zoeken van stokjes voor een kampvuur en gooien van steentjes. Na het eten begint het weer te regen.....dus geen kampvuur, mormorgen nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Voor iedereen die het weekend vertrekt, fijne vakantie en een goede reis, groetjes uit Noorwegen!