dag 5: pinguïns, Stellenbosch en de Braai

25 april 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vanochtend weer vroeg uit de veren. Om 7 uur vertrekken we te voet om naar de pinguïns te gaan kijken. Totaal verbaasd zien we een zwart wit kopje onder de camper uit komen. Eerste pinguïn gevonden.
Hierna volgen we het voetpad langs bouldersbeach, een fantastisch stukje natuur. Mooie witte strandjes, rotsformaties en helder blauw water. De zon komt net op en de pinguïns ontwaken. Super grappig gezicht. Sommige blijven in hun hol zitting, andere waggelen naar de zee voor een ochtendduikje. We volgen het voetpad en weer een prachtig stukje en nog meer pinguïns.
Na de wandeling rijden we naar Stellenbosch. Een uurtje rijden. Even snel gestopt op een picknickplekje voor koffie en een broodje en rond 10 uur rijden we Stellenbosch binnen. Wat een drukte. Stellenbosch heeft een oud koloniaal centrum en universiteiten en schijnbaar zijn we daar per ongeluk beland. Al snel vinden we het info centrum en een parkeerplek. We boeken een rondleiding voor 11 uur en bezoeken ook het speelgoedmuseumpje bij het info centrum. Rini vindt de grote collectie met miniatuur auto's leuk maar wij zijn fan van de vele poppenhuizen. Groot, klein. Zelfgemaakte en erg chique. Het zijn er nogal wat.
De gids staat keurig te wachten en begint de rondleiding. De meiden vragen zich wel af of het Engels is wat die man spreekt..... ja, gemixt met Zuid-Afrikaans en een Indische tongval. Best een uitdaging om het verhaal te volgen :)
We bezoeken verschillende gebouwen en huizen en krijgen allerlei info over de VOC.
Na deze leuke rondleiding vervolgen we de route naar Swellendam, Nationaal Park Bonte Bok. Bokkie, here we come. Laten we hopen dat het nu wel gaat lukken.
We zijn nog geen 10 minuten op weg en ja hoor, weg afgesloten vanwege staking. Hebben wij weer! We rijden de andere kant op, even geen idee hoe we verder kunnen. Terwijl we op de kaart kijken, worden we aangesproken door een vriendelijke zuid Afrikaan. Of hij kan helpen. Nee, hij wil geen geld maar begrijpt dat we zijn gestand door de staking. Hij adviseert de toeristische route langs de kust want daar wordt niet gestaakt. Dit betekent een uur om en we willen niet te laat op de camping aankomen. Met een uur omrijden, moeten we om 17 uur aankomen. We gokken het er maar op want de receptie sluit om 18 uur. We kunnen gelukkig doorrijden en zijn om 17 uur bij Bonte Bok en jawel de camping is open en er is plek. Joehoe!
Inchecken verloopt vlot en 10 minuten later rijden we het park in. We zien de bonte bokken maar gaan niet verder op zoek. We willen de camper installeren en lekker ontspannen. Het was avontuur genoeg voor vandaag.
Op de camping staan maar een paar andere gasten en we vinden al snel een mooi vlak plekje met braai. Rini en de kids sprokkelen hout en intussen maak ik salade en maïskolven klaar. Worstjes en hamburger uit de koelkast en braaien maar. Dit is het Afrika waar we voor gingen. Een donkere hemel, volop sterren, we zien zelfs een vallende ster en een kampvuur. Wij genieten nog eventjes!

1. Debbie Arens:
    26 april 2018
    wat gaaf zeg. ziet er erg mooi uit. klinkt goed allemaal. na de vakantie maar eens een foto avondje plannen