dag 5: Gaustatoppen

27 juli 2015 - Hjartdal, Noorwegen

We worden vanochtend wakker met prachtig weer. Zonnig en helder, een hele verbetering met gisteren.
Om 9.30 staan we bepakt en bezakt voor vertrek. Eerst 20 minuten rijden en dan 2 uur omhoog lopen. Nog snel nog een keer plassen al is het maar van de spanning want ik ben degene met hoogtevrees. Rini en de meiden hebben er geen last van.
De tocht omhoog met de auto gaat voorspoedig, de parkeerplaats staat al bijna vol.
Om 10 uur vertrekken we. Het eerste stuk is flink rotsig en steil. Na de vakantie iets meer sporten...... maar na 10 minuten zijn we gewend aan de omgeving en hebben we een goed tempo. Toch meer een dieseltje wat op gang moet komen. ....
De tocht is pittig. Er is een voetpad maar steil met rotsen en water. Goed opletten dus. Na 45 minuten begint de omgeving te veranderen. Liepen we omhoog door bergkammen, nu gaan we steeds meer naar de rand en heb je mooie vergezichten maar ook hoogte. Na een uur en 15 minuten, gaat de tocht over in een rotspad langs een afgrond. Dit is teveel en ik besluit hier te stoppen. Dan maar geen top.
Rini en de meiden gaan verder maar na 10 minuten krijg ik een sms. Ook zij komen terug. Teveel klimmen, dit is géén wandelen meer.

We lopen terug naar beneden. Ook ruim een uur terug. Beneden bij de parkeerplaats is het heerlijk zonnig en eenmaal terug in het dal en op dr camping is het heerlijk weer. We genieten van de zon en vrije middag. Ook erg lekker. Om de dag af te maken, Nederlandse frietjes van cafetaria Rini

Morgen een lange reis door het uvdal van 240 kilometer.

1. Mart Gosens:
    27 juli 2015
    ik dacht dat jullie nergens voor
    terug gingen was de diesel warm
    gelopen