dag 8: sognefjellet en jotunheimen

30 juli 2015 - Lom, Noorwegen

Na het ontbijt gaan we op zoek naar een autogarage of caravanshop voor een nieuw reservewiel. Helaas. We worden van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug...... resultaat: geen nieuwe band.
We gaan het morgen opnieuw proberen in Stryn.
Vanuit de camping nemen we route 55 naar Sognedal en eindigend in de sognefjorden.
We komen door national park jotumheimen. Het is zonnig en 17 graden. Hopelijk blijft het zo.

Het eerste stuk is heel groen met veel watervallen en rivieren wat uitkomt bij een groot meer. Het water is zo rustig dat er een mooie spiegel ontstaat. Het is ons al opgevallen dat de toeristen hier nooit vroeg zijn. We zijn hier om 10.30 en nog niemand te bekennen.
Na het meer gaat de weg weer flink stijgen. We hadden niet anders verwacht. De route geeft een blauwe caravan (voor ervaren caravanrijders). Al snel merken we dat dit vooral in de smalle weggetjes en haarspeldbochten zit. Gelukkig staat onze Hobby op de caravan. Uitterusten voor morgen :)

Boven op de top gaat er een totaal andere wereld open. Ijsvlaktes, sneeuw, kalle rotsen en gletjers wisselen elkaar af. Bij de eerste stop zien we een groep langlaufen, in korte broek want het is 9 graden....
Niet koud want er is geen wind. Intussen wordt het drukker met toeristen en rijden we over en langs de ijsvlaktes. We zien zelfs een camping met enkel tentjes (brrrrr). Op verschillende plekken kun je ook klimmen, in het ijs of langs de rotsen. Leuk om even naar te kijken...... maar die activiteit slaan we over.
Langzaam volgt de afdaling, wederom smal met veel haarspeldbochten. We komen verschillende caravans tegen, zeker ook het formaat wat wij hebben, maar het valt niet mee. Regelmatig moet er een auto met caravan of camper in zijn achteruit omdat het te smal is om te passeren.
In het Sognedal aangekomen is er weer een enorm meer met leuke picknicktafels. We gaan in het zonnetje zitten met onze boterhammetjes (allemaal meegesleept vanuit Nederland maar nu reuze handig). Levensmiddelen zijn hier behoorlijk aan de prijs. Eigenlijk alles!
Na het Sognedal rijden we verder richting kust maar helaas hebben we pech en komen we in een enorme wolkbreuk te zitten. We rijden nog een stuk door maar het weer is te slecht en we keren om terug richting camping. De sognefjorden komen we ook tegen als we vanuit Stryn omlaag gaan richting Voss.
Rond 17 uur zijn we terug op de camping waar het gelukkig droog is en nog steekt een zonnetje. Straks lekker eten en dan in het stoombad en sauna. Zitten op de camping en hebben we gisteren al uitgeprobeerd. Kunnen we daarnaar lekker opgewarmd gaan slapen. Op naar Stryn en de geirangerfjorden.