Dag 8 (27 dec) Bergen:

28 december 2019 - Neumünster, Duitsland

En dan is de laatste dag aangebroken. Na het ontbijt ruimen we de spullen op en laden we de bus weer in. De twee kratten met eten zijn aardig geslonken maar er gaat toch nog een krat mee terug🤔

Na het uitchecken gaan we richting Bergen. Hier gaat de boot weer terug richting Hinthals. Wederom 18 uur varen maar weer voornamelijk in de avond en nacht.

Bergen is een van de grootst steden in Noorwegen en na Oslo erg populair als stedentrip. De stad heeft veel houten huizen en die in het stadscentrum zijn allemaal gekleurd. Dit is echt het specifieke kenmerk. 4,5 jaar geleden waren we hier ook maar toen met regen. Vandaag is het zonnig maar erg koud. Bij vertrek in Voss was het -10 maar nu nog maar -4. Door de sterke wind voelt het echt veel kouder.

We zien nu al op tegen de boot. Met de heenweg hebben we vooral het eerste stuk veel golfslag gehad. Echt een rotgevoel, je bent je oriëntatie kwijt, alsof je slingert en niks gedronken hebt. En je voelt het ook meteen in je maag..... Op de heenweg was het ook bloed en bloedheet op de boot en in de hut.

Als het tijd is voor de boot, gaan we weer langs de poortjes. We krijgen de boardpassen die ook meteen de hut openen en de vouchers voor diner en ontbijt. Op de boot vinden we meteen onze hut, best uniek in het doolhof aan gangen en leggen we de tas op de kamer. We gaan meteen op zoek naar een mooi plekje op het achterdek. Het is nu nog licht met uitvaren. Het was ons al opgevallen dat er weinig auto's stonden en er lopen ook weinig mensen aan boord. Het schip is nog niet voor 1/3 gevuld..... Op het achterdek ontdekken we tot onze teleurstelling dat ze de ruimtes met panorama ramen hebben afgesloten. Omdat het totaal niet druk is, vinden we nog een mooi plekje aan de zijkant vlak bij de deur naar het dek. Ondanks de kou en wind trotseren we het weer voor vertrek maar dan heel snel weer naar binnen. Het voelt nu binnen niet te warm, eerder onbehagelijk warm. We installeren ons aan een tafel, tas met wat drinken en snacks want 30 euro voor 1 pizza gaat ons toch echt te ver. Boekje erbij, spelletje op telefoon. Intussen kijken we regelmatig even naar buiten want we varen tussen de eilanden voor de kust van Bergen naar Stavanger. Daar stopt de boot een uur en dan gaan we pas de open zee op. We gaan om 19 uur eten. We mogen dan 2 uur in de eetzaal. Om 21 uur gaan we naar de hut en naar bed. Zo hopen we het eerste stuk open zee zo goed mogelijk door te komen want ze verwachten bumbee weather..........

Om 19 uur komen we aan in Stavanger en gaan we eten. Helaas is het zo donker dat we weinig meekrijgen van de omgeving. Het buffet is redelijk. Eten smaakt prima maar de keuze valt ons tegen. Misschien ook wel omdat het niet druk is...... Eetzaal is amper gevuld. Ze hebben wel een ruim assortiment vis en garnalen en salades. Toetjes en ijs is ook prima maar voor de rest veel stampot, worst en grote stukken vlees. Niet mijn ding......

Na het eten gaan we richting hut. De boot is het weer uitegvaard maar de stroming en golfslag vallen nog mee. Nog geen misselijk gevoel en groen uitslaande kids.

Het was een hele leuke vakantie. Veel gezien en gedaan. We kruipen lekker in onze bedjes. De hut is niet te warm en al snel zijn we allemaal in een diepe slaap op het zacht schommelen van de boot.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl