Dag 6 (25 dec) Flåm:

25 december 2019 - Vossevangen, Noorwegen

We worden wakker in een witte wereld. Vannacht is er een flink pak sneeuw gevallen. Na een gezellig ontbijt in thermo kleding gaan we meteen op weg. Om 11.15 uur moeten we in de haven van Flåm zijn, ongeveer 63 km rijden maar we gaan er 1 uur over doen. Het advies is warme kleding, bij voorkeur water en winddicht en meerdere laagjes.

Het eerste stuk is nog behoorlijk besneeuwd. Gelukkig is alles vlak en heel rustig. We doen rustig aan, tijd genoeg.

Ongeveer 20 kilometer voor aankomst gaan we licht klimmen en komt er een tunnel van 11.4 km. In de tunnel is de weg prima te rijden en het is nog zo rustig dat we maar 1 auto passeren. En nee, er rijden ook geen auto's achter ons...... Na de tunnel mogen we even kort frisse lucht pakken want we duiken meteen een nieuwe tunnel in, 5 km deze keer. Na de tunnel ligt het aurlanddal waarin het Aurlandsfjord begint. Om 10.30 uur arriveren we in Flåm, mooi op tijd. Fjordsafaris is nog niet open maar de bakker wel. Fijn om nog even warm binnen te zitten want straks gaan we de kou in.

En dan is het zover. We zijn met vier andere gezinnen aanwezig in de tent. We krijgen eerst een korte briefing waarna we gaan omkleden...., Ja omkleden in dikke warme kleding. Rini hoeft er nog net geen touwtje omheen te binden voor het michelan poppetje maar om in thema te blijven, stuffed turkeys voelen we ons wel. We dragen allemaal al thermo ondergoed, een skipully, skisokken, ski broek, ski jas en wandelschoenen maar daar komen nog 2 lagen bij😱. Quincy krijgt zelfs haar schoenen niet meer dicht😂😂😂

Als we denken klaar te zijn, wordt er nog een reddingsvest toegevoegd, sommige mensen krijgen die zelf al niet meer aan, een muts met skibril, onderhandschoenen en overhandschoenen..... Pfffff, niemand kan meer bewegen. Misschien is dat wel een tactische zet van de gidsen. Waggelend lopen we naar de boten want we gaan op RIB Safari. Een tocht door het Aurlandfjord en Sognefjord met een open opblaadboot, zo een die flink hard gaat........ En ja in de winter bij een buitentemperatuur van -4 en watertemperatuur van rond de 1 graden.

We zijn met 14 personen en worden verdeeld over 2 boten. Op iedere boot past 12 man. Kunnen we lekker ruim zitten en dat hebben we wel nodig nu we 2 keer zo breed zijn geworden. Na een korte uitleg aan boord (Wat te doen als je overboord valt, wanneer je onwel wordt, wanneer de schipper onwel wordt etc..) varen we weg uit de haven voor een route van 2 uur. Onderweg stoppen we op bij een kaaswinkel voor wat warm drinken en een kaasproeverij.

Het is inderdaad fris aan boord maar het thermopak en alle lage  houden de warmte goed vast. We varen het fjord in en idd erg mooi en gaaf. Tussendoor stopt de gids af en toe om uitleg te geven over de omgeving en bijzonderheden. Zoals de hoogst gelegen boerderij. Vroeger was deze alleen bereikbaar via een touwladder langs de kale, steile rotsen. Sinds 1960 is de boerderij verlaten totdat hij 10 jaar geleden weer in gebruik is genomen en is omgebouwd tot hotel. Sindsdien ligt er een pad omhoog waar je ongeveer een uur op loopt omhoog, met een goede conditie. Niet echt mijn vakantie....

De gids vertelt nog meer leuke weetjes en geeft uitleg over het ontstaan van het Fjord en de Wildlife. Door de verbinding met zee is er een gevarieerd Wildlife, veel vissen, zeehonden, dolfijnen en zelfs orca's maar ook roofvogels en wolven. Wij zien helaas een zeemeeuw en zweester😂😂😂

Vanuit het Aurlandsfjord gaan we een stuk het Sognefjord in. Het grootste begaanbare fjord van Noorwegen. In de zomer erg populair bij Cruise schepen. Hier is de natuur ruiger, hogere kliffen en geen dorpjes meer. Als ik mijn handschoen even uitdoe voor een filmpje, houd ik het 40 seconde vol.... dan wil ik echt mijn handschoenen weer aan tegen de kou. Gelukkig is het dan ook tijd voor de stop. We varen naar een inham met wat huizen. Er wonen 70 personen en 14000 geiten.... goh wat zou iedereen daar doen voor werk.... Het dorp is alleen bereikbaar per boot. In de winter zijn er minder geiten en zijn alle geiten in en rond het dorp. In het voorjaar en de zomer gaan ze met de geiten naar de hogere plateaus en leven de hoeders bij de kudde op de vlakte.

Gelukkig is het in de winkel warm en krijgen we een warme kersendrank. Zonder alcohol, dat viel Rini dan weer tegen. Het moet gezegd worden, iedereen spreekt hier Engels en de meeste mensen spreken heel goed Engels. Zo ook de meneer van de kaaswinkel. Hij legt uit wat er wordt gemaakt, waarom en op welke manier en dan mogen we de speciale bruine geitenkaas proeven. Gemaakt van de weimelk (ze maken dus eerst witte kaas en met wat er over is, wordt de typische bruine kaas gemaakt). Door deze weimelk te koken ontstaan er een soort karamel en die zorgt voor de bruine kleur. Daarna mogen we jonge en oude geitenkaas proeven en worst van geitenvlees. Eigenlijk allemaal lekker maar we vinden de oude geitenkaas het lekkerst.

Na het opwarmen is het weer inpakken geblazen en schommelen we (sommige kun je bijna rollen) richting boot en genieten we van het laatste stuk als we via de andere kant de haven van Flåm weer invaren. Na al het inpakken is het nu vooral uitpakken. Van alle kanten zie je pakken, truien, broeken rond vliegen want iedereen wil zijn vrijheid terug. Na een bedankje aan de gidsen willen we net vertrekken als de kerstman stopt. Nu zijn we zover van huis en dan heeft hij ons nog gevonden. Of hebben we hem gevonden.......

Iedereen krijgt de groeten van Santa. Merry X mas everyone!

1. Mart Gosens:
    25 december 2019
    het was een mooi avonteur zo te lezen
    wij denken dat de avonden lang duren
    genieten jullie er maar van