dag 7: 29 juli

29 juli 2015 - Lom, Noorwegen

We worden pas om 9.15 wakker en gelukkig geen regen. Het is bewolkt maar wel 17 graden. We kunnen buiten ontbijten.
Na het ontbijt vertrekken we richting Noorden. We gaan vandaag een toeristische route volgen door het Nationale park tussen Gol en Lom.... alleen de namen zijn al geinig.
Helaas staat nergens aangegeven of de route geschikt is voor caravans maar op de wegenkaart staat er niets bij. Bij andere wegen staat soms een blauwe caravan, enkel geschikt voor ervaren caravanrijders of een rode caravan, verbonden voor caravans.

We volgen de 51 richting Noorden en binnen 15 minuten komt de regen met bakken uit de hemel. Gezellig..... maar niet heus.
De route is gelukkig goed te rijden met 50 kilometer per uur. Maar we zijn intussen niet anders gewend. De route gaat weer langs bossen en ontelbaar veel meren. Langzaam passeren we de laatste dorpen en rijden we steeds hoger. Op een bepaald moment passeren we de slagbomen en zitten we op de hoogvlakte. Helaas is het nog steeds slecht weer. Het landschap is rotsig, kaal en in de verte veel donkere bergen. Algauw magisch. Donker en licht wisselen af en we komen nog veel plekken met sneeuw tegen. Gewapend met regenjassen gaan we toch regelmatig uit de auto.
Voor de lunch stoppen we op een plateau aan een meer en eten we snert (hihi, daar is het weer voor).
Aan het einde van het plateau, begint de afdaling en na een tijdje komen weer de eerste huizen en eettentjes. Ook weer de vertrouwde bossen en meren. We steken een flinke rivier over, een smalle brug.... en komen uit bij een watervalletje. We stoppen en nemen een korte pauze.
Het laatste stuk gaat langs een enorm meer. Vooral de afdaling is spectaculair.

Aangekomen in Lom zien we meteen een camping waar we stoppen. Bij het uitstappen ruiken we een sterke rubberlucht. Zou er iets niet goed zijn gegaan met het afdalen?
Op de kampeerplek ziet Rini dat de band van de caravan flink is gescheurd. Balen. Een geluk. Het is met het afdalen wel droog geworden en de temperatuur is gestegen van 6 naar 14 graden!
Gelukkig hebben we een reserve. Dat wordt wisselen en dat gaat Rini gemakkelijk af. Zelfs zo gemakkelijk dat hij de reserve band er weer af moet halen (veel te weinig druk) en deze boven aan de weg bij een benzinepomp moet gaan oppompen. Het viel gelukkig mee. Morgen wel een bandenzaak in het dorp bezoeken (gelukkig zijn ze behulpzaam bij de receptie) en proberen een nieuwe reserveband te scoren.
We slapen op deze camping 2 nachten want we gaan morgen naar het seljordfjord en deze route is niet geschikt voor caravans.
Nu nog de avond overleven. Voor het eerst stikt het van de muggen......

1. Mart Gosens:
    29 juli 2015
    het ziet er allemaal heel avontuurlijk uit
    wat vinden de kids er van tot nu toe
    hier alles ook nat en fris
    verder alles ok
    vinden het leuk om jullie zo tevolgen