dag 14: 5 augustus

5 augustus 2015 - Ullensvang herad, Noorwegen

Vanuit Bergen naar Voss en dan Knarvik.

Nog een beetje van slag, vertrekken we vanuit Bergen. Doeg stomste camping ooit.
Gelukkig wel droog en een lekkere temperatuur van 15 graden om 9.30 uur. Dat belooft meer voor vandaag. We volgen de E16 richting zuiden naar Voss. Lange tijd waren Voss en Bergen de enige twee plaatsen in deze regio maar stonden niet in verbinding met elkaar vanwege het woeste tussenland. We merken al snel de oplossing van nu: tunnels!
Na tunnel 20 geven we het op om nog te tellen. We rijden meer in de tunnel als daarbuiten. Niet zo'n mooie omgeving...... tenzij je liefhebber bentvan donkere grot achtige omgevingen.
Na ruim een uur rijden zijn we bij Voss. Een aardig stadje maar niet de charme van Bergen. Na een korte stop rijden we verder. Hier gaan we de 13 op naar Odda. De weg wordt omschreven als smalle kustweg met mooie uitzichten op het hardangingerfjord. Dat smalle is inderdaad waar. Passeren lukt bijna niet en gelukkig komen we enkel campers en auto's tegen. Deze kunnen makkelijker in de achteruit wat ze dan ook gelukkig doen. Net als we denken alles te hebben gehad, krijgen we nog een flinke tunnel van 8 kilometer. Halverwege de tunnel denken we dat de tomtom van slag is want hij zegt over 2 kilometer rechtsaf..... midden in de tunnel. Tot onze schrik zien we ook nog blauw licht. Niet goed.... totdat we het punt naderen en we vol ongeloof staren naar een reusachtige rotonde midden in de tunnel, fraai verlicht in blauw. Dit kan niet waar zijn maar het is het toch. We nemen keurig de eerste afslag in een nieuwe tunnel. Uit de tunnel gaan we meteen een flinke brug op en weer een tunnel in en we zijn op de eindbestemming Knarvik. Mooie camping met top sanitair, en een veerboot naar het eiland Utne. De voornaamste reden van onze stop. Het eilandje is bekend om zijn mooie kustlijn en fruitbomen. Het eiland is idd leuk. Leuke huisjes en flinke rotspartijen. Weer heel anders. Halverwege komen we bij witte zeilen op palen met daaronder kersen bomen, appelbomen en aardbeien plantjes. Grappig. Vanuit de boot zagen we allemaal witte vlakken. We weten nu wat het is. Aan het einde van het eiland, 35 km verderop, kun je weer terug naar het vaste land. We stoppen in Nordheimberg. Er is een grote waterval waar je achter door kunt lopen. Ook leuk. De klim is goed te doen en idd een flinke waterval.
Tijd om terug te gaan naar de camping. We kiezen nog een keer voor de veerboot zodat we niet terug hoeven te slingeren over de smalle kustweg. Op de camping nog lekker genoten van het lekkere weer, de meiden van de speeltuin. Op naar morgen. Een lange rit van 275 km richting Stavanger. We willen stoppen bij prekistollen. De bekendste berg van Noorwegen.
Fijne avond allemaal nog. Groetjes uit het hoge Noorden.