Dag 6: Snowy Algonquin en Sunny Kingston

28 april 2022 - Kingston, Canada

Oei, het voelt koud aan in de camper. Voor de eerste keer worden we wakker van de wekker om 6.30 en het voelt te koud om eruit te gaan.  Er werd een koude nacht voorspelt, -4 en dat zal ook wel zo zijn geweest. We offeren Rini op om als eerste uit bed te gaan (😬😬) en de kachel hoger te zetten. Gelukkig maakt hij ook meteen een kop koffie en thee. Als we de gordijntjes openen, snappen we de kou, er ligt sneeuw.....

Rond 7.30 rijden we weg, camper is weer op temperatuur. Ontbijtje zit erin, er ligt een klein laagje sneeuw maar geen wind. Komt goed. We rijden naar een lookout als Chloë plotseling stop roept.... ze heeft iets gezien. Het bakbeest in zijn achteruit en jahoor. Daar staat een heuse moose. Hij of zij... ik kon het niet goed zien, blijft heel relaxed staan en poseert nog even mooi voor onze foto's. We rijden door de lookout. Vandaar gaat er een loop van 1.5 km. Maar dit is wel flink omhoog en flink omlaag. Koude ochtendgymnastiek. Zodra we terug zijn bij de camper gaat het weer sneeuwen. We rijden eerst even naar het vistorcentrum voor het weerbericht en de WiFi. Heel belangrijk die Wifi 🤔😂😂😂 We zien de voorspelling en worden niet vrolijk. De hele dag sneeuw en de temperatuur gaat ook omlaag. Vannacht wordt het -10...... We besluiten terug te rijden naar de East ingang en daar nog een stukje te wandelen en dan richting Kingston te rijden. Op deze manier hebben we morgen minder te rijden en slapen we warmer. Rond 11 uur komen we terug van de laatste tocht. Allerlei vogels gezien maar geen beren of herten. Ach we blijven hopen.

Vanuit de toegangspoort nemen we een klein stukje van route 60 om dan route 62 te nemen. Voor de oplettende lezers, ja we maken een soort van lusje. We volgen de 62. Ook weer een landelijk route door bossen. Weinig plaatsen en bewoning. Op tijd tanken is hier noodzakelijk. We kruisen de route 7 en nemen de 62 richting Belleville richting Lake Ontario. Het laatste stukje is minder fraai. Veel verlopen dorpen, boerderijen met zooi. We nemen de brug naar het eiland van Quinte of Isle Quinte zoals de Canadezen zeggen. Hier start de fraaie route 33 langs Lake Ontario richting Kingston. Onze eindbestemming van vandaag. Gelukkig komt de zon weer door en gaat de temperatuur weer omhoog. Onderweg hebben we nog hagel gehad en een gure wind maar nu kunnen we even in een trui naar buiten. We streken de benen, eten wat restjes van gisteren als lunch en rijden verder richting Glenora. Onderweg leuke kleine toeristische plaatjes en regelmatig even zicht op het meer. Het valt ons wel op dat er weinig plaatsen zijn om even te stoppen. In Glenora nemen we de veerboot naar de overkant. Deze gaat iedere 30 minuten en we zien net de pont weg varen. Weer even de benen strekken en wat drinken. Na 25 minuten mogen we van de veerman op de boot. Hier geen Canadese vriendelijkheid. Schijnbaar hadden we de LPG tank moeten dicht draaien voordat we aan boord gingen. But nobody told us....... We gaan dus aan boord met een open tank en kunnen deze niet meer dicht draaien......

Eenmaal aan de overkant, hebben we nog ongeveer 40 kilometer voor de boeg en 1.45 minuten voordat we op de camping moeten zijn. Om 17 uur sluit de receptie. Er zijn veel minder campings open en we willen er bij voorkeur een met open sanitair. Rond 16.30 rijden we de camping op en krijgen we een plek aan het meer. Helaas is het intussen bewolkt en staat er veel wind. Geen kampvuurtje....... We besluiten eerst te gaan douchen voordat het donker is. Campings verlichting kennen ze hier niet. De meiden zijn licht geschokt. Oud sanitair en een douche met een gordijn. Niet echt smerig maar wel zanderig en vooral niet zo fraai  Rini en ik hebben wel slechtere plekken gezien maar onze twee kids zijn duidelijk gewend aan meer luxe.... Helaas maar 1 verwarmde douche voor mannen en 1 voor vrouwen. Dat wordt wachten voor ons. Gelukkig is er wel WiFi bij het sanitair. Bij de camper zelf is er geen bereik. Iedereen op de camping heeft wederom een mega Camper of Caravan en doucht daarin. Tja, de keuze is koud douchen in de camper of warm in het gebouw.

Morgen gaan we de rest van de route langs Lake Ontario afrijden langs de 1000 islands parkway. Deze start vlakbij de camping. Hierna rijden we door naar Montreal waar we met buiten de camping willen overnachten op een camping met een busverbinding naar het centrum.

Welterusten vanuit Canada. See you tomorrow?