Dag 2 (21 dec): Hirthals

22 december 2019 - Hirtshals, Denemarken

Toch gaat er nog iets niet goed, weer om 6.15 uur wakker. Naast mij hoor ik nog geknor en ik dommel nog verder tot 7.30 uur maar dan kan de dag beginnen met......cadeautjes🙌

Daarom was ik natuurlijk vroeg wakker. Its happy birthday to me😉

We gaan eerst ontbijten. En ook nu weer geen teleurstelling. Een uitgebreid buffet met een enorme keuze aan  warme en koude gerechten, hartig en zoet en een enorme keuze aan drinken. We laten het goed smaken en dan mag ik onder het genot van een kop koffie en een stukje cake de pakjes ook uitpakken. Ik ben verwend met een mooie armband, ketting en oorbellen en voor de fun een sierkussen cactus😂😂

Rond 11 uur checken we uit en verlaten we Hamburg richting Hirthals (Denemarken). Vanuit deze haven vertrekt de boot naar Bergen (Noorwegen). Onderweg maken we een stop voor diesel, beentjes strekken en wat drinken. We zitten nog vol van het ontbijt dus we slaan de lunch maar over.

Denemarken zal best mooi zijn maar daar zie je onderweg niks van. De weg is vlak en niet druk, rijden is dus makkelijk en niet vermoeiend. Maar iets leuks of moois, nee dat hebben we niet gezien. Of het moet de manier zijn waarop de Denen een kerstboom vervoeren..... vastgebonden aan de trekhaak zodat je eerst de kerstboom zit en dan de auto.....

Rond 16 uur komen we aan in de rand van de stad en besluiten we eerst wat te gaan eten. Culinair pakken we uit, het is tenslotte mijn verjaardag. Lekker genieten van mijn happy mael😁

Na alle friet en hamburgers, is er nog ruimte voor een macflurry en ja serieus een refill. Zo onnederlands maar ons wel bekend uit Amerika en Canada en dus ook in Denemarken. We tanken de bekkers nog eens vol met cola light (dan denken we wel aan de calorieën) en rijden het laatste kwartiertje richting de haven.

Het is intussen al donker en ook erg donker op de weg. Gelukkig hebben we Google Maps want het staat allemaal niet zo heel goed aangegeven. Eenmaal gevonden sluiten we aan in de rijen om in te checken. Beetje vergelijkbaar met de bemande tolpoorten. Je rijdt er met de auto langs. Geeft je voucher, idd nog geprint. Laat je paspoorten checken en krijgt een nummer voor de rij voor de boot en sleutel van de hut.

Om 17.45 uur zijn we door alle controle heen en gaan we in de rij staan......maar waar is de boot. Het wordt drukker en drukker en intussen is het 18.30 maar geen boot. En pas om 18.45 komt de boot aan. Eerst moeten alle auto's nog van boort en meteen mogen wij er op. Pfff..... wat een business. Even spannend want we moeten naar boven en daar is het 2.10 hoog. We zijn 1.95 hoog dus het moet makkelijk lukken maar zo toont het niet. Alles gaat goed en we schuiven aan in de rij. Moeten super krap parkeren. Blij dat we de jassen en overnachtingstas al op de achterbank hebben staan..... Iedereen wordt gemaand op te schieten want om 19.30 gaat het ruim dicht en kun je niet meer in de auto tot morgen 12 uur.

We moeten naar verdieping 8 voor de hut, een krap hokje met een bed en bank. Boven uit het plafond klappen ook nog 2 bedden naar beneden en de bank kan worden ingeklapt tot nog een bed. Ach het is voor 1 nachtje. We hebben een tv en eigen toilet met douche.

Precies 20 uur vaart de boot uit. We gaan naar het topdek (verdieping 10). Wel lekker even frisse lucht want op de boot is het bloed en bloed heet. Na een rondje over het dek, gaan we op verdieping 7 even kijken naar de restaurants en winkels. Een hamburgermenu aan boord kost 30 euro......😱 Gelukkig hebben we al gegeten bij de Mac, iets duurder dan in Nederland maar daar waren we 30 euro kwijt voor 4- en. Een blikje bier kost 5 euro en cola light 3,50. Dat vinden we dan weer meevallen maar we hebben  flesjes drinken en wat knabbels in de tas zitten (wel weer typisch Nederlands🤣)

Tijdens het rondje merken we al het gewiebel en geschut van deze boot. De vorige overtocht in 2015 was op een veel grotere boot maar die was ook veel stabieler. Niks van het varen gemerkt maar nu.......🤢. We besluiten terug te gaan naar de hut. Misschien is dat gewiebel dan wel beter te verdragen als we zitten of liggen (en het antwoord is neeeeee) maar we zullen het ermee moeten doen. We gaan nog even wat tv kijken en wat lezen. Morgen update over hoe de overtoch is gegaan🤪