Het avontuur begint

22 april 2022 - Toronto Pearson International Airport, Canada

Nou inderdaad. Een avontuur op zich. Met de paasdagen heerlijk genoten van 4 vrije dagen, mooi weer maar de avonden waren gevuld met stress...... Wat een gedoe deze vakantie met toch nog veel corona regels.

Een Eta formulier (visum) was altijd al verplicht maar daar kwam nu de AriveCan app bij, zeg maar de Canadese versie van de corona check app. Een hele avond bloed zweet en tranen, bijna de laptop uit het raam, uiteindelijk toch gelukt. Technische probleem, ik bespaar jullie de details.

Helaas kwam daar nog een gezondheidsverklaring bij voor Schiphol en uiteraard Toronto. En die printte niet. Wederom een paar uur later en nog meer chagrijnig, ook gelukt. Wederom via een omweg, dank aan Google. Maar de grootste hobbel was nog wel de tickets. Online inchecken, zo gelukt. Toen moest de ArriveCan worden gekoppeld aan de tickets en een validatie moest plaatsvinden voor vertrek. En lukte dat niet, kon je geen boardpass genereren. Hopeloos werden we ervan. Meiden van alles geprobeerd, ikzelf.... De helpdesk van Aircanada gebeld ... Niets hielp. Wat nou leuke vakantie. Die hele vakantie kon me intussen gestolen worden. Maar uiteindelijk ook daarvoor een opleiding gevonden met wederom dank aan Google.

Vanochtend met goede moed vertrokken. Er werd drukte voorspeld op de weg en op Schiphol. Maar dan vertrekken we gewoon op tijd. We arriveren bijna 4 uur te vroeg op Schiphol. Geen probleem, doen we het rustig aan, nog een kopje koffie.

We vinden al snel de balie van Aircanada. We zijn al ingecheckt, hoeven alleen de bagage te droppen. We sluiten netjes aan in de rij.... Een hele lange rij. Terwijl de rij voor het inchecken veel kleiner is en sneller gaat. We komen er al snel achter waarom. Iedere drop off staat behoorlijk lang aan de balie.... Ach wij zijn zo klaar 😃

Eenmaal aan de beurt, blijkt dat er toch moeten inchecken. De ArriveCan is compleet en goed gedaan. Check✔️

Hierop volgen de formulieren met gezondheidsverklaring en de corona check app. Wederom ✔️

En dan de ETA. Er dan zijn er maar 3 ETA's. Dit kan niet. Ik weet honderd procent zeker dat ik er vier heb aangevraagd en vier heb gekregen. Al snel is de man van de balie er achter. Chloë heeft wel een aanvraag ingediend en gekregen. Maar nu herkent de computer de aanvraag niet. Intussen giert de stress om ons heen. Het zal toch niet. Ligt het aan de puntjes op de ë.... Maar het blijft nog vervelender te zijn. Haar paspoort heeft een kleine o en dat is geen o maar een 0 (cijfer nul). Super onduidelijk maar ze kan zo niet mee..Enige oplossing is ter plekke een nieuwe aan te vragen en deze hopelijk snel te ontvangen. Dit lukt gelukkig maar intussen zijn we ruim 1,5 uur verder.

Vanuit de incheck gaan we naar de controle. We krijgen al mee om rechtstreeks te gaan want het is heel erg druk. Nou dat is eigenlijk een understatement. Ik heb het nog nooit zo druk gezien. We staan in een zeer lange rij maar hebben gelukkig nog bijna 2 uur. Er staan ook mensen die nog 45 minuten of 1 uur hebben.

Vanuit de controle, een uur in de rij, haasten we verder naar de paspoort controle. Vanuit daar naar de gate. Het boarden is al begonnen maar we zijn nog op tijd.....

Intussen hoor ik mensen al denken, lang verhaal. Helaas, we zijn nog niet klaar.

In het vliegtuig blijkt dat we toch de hele tijd een mondkapje moeten dragen. Pfff.... 8 uur lang. En ze komen streng controleren van de Aircanada stasi police. Er wordt al omgeroepen, de mondkapjes mogen 2 keer af om iets te eten. We krijgen daarvoor 15 minuten per keer en mondkapje mag pas af als de stewardess weer weg is... Echt een fijn vakantiegevoel.

Na de eerste maaltijd, doen we een dutje. Met een zeer droge mond en dorst worden we wakker. Ik ga toch maar vragen om een flesje water. Met veel moeite en zeker niet meer een leuke glimlach, krijg ik water, sprite en een biertje mee. Corona lijkt weg maar helaas.

We arriveren na 8 uur vliegen op Toronto International vliegveld. Intussen weten we beter en leggen we ons neer bij 10 controle van het paspoort, corona app en dan nog eens en nog eens.

Rond 16 uur, 2 uur na aankomst lopen we richting de hotelshuttle. We zitten in het Best Western Hotel. Deze heeft een shuttle maar die moet je bellen. We krijgen de bevestiging dat de chauffeur meteen vertrekt en er over 20 minuten is. We staan keurig bij het bordje Best Western als ik opeens een klein busje voorbij zie rijden. Ik heb de rest van de familie beloofd om dit stukje mee te nemen in de blog. Ook al heb ik het komische effect gemist.... Zodra ik de bus voorbij zie rijden, begin ik te schreeuwen en zwaaien en ren achter de bus aan. Schijnbaar zeer komische. De Canadezen lagen krom van het lachen, de familie ook en ik uiteindelijk ook. Maar heb het wel voor elkaar. De chauffeur stopt en we kunnen instappen. Hij vertelt ons doodleuk dat er 2 Best Western Hotels zijn en dat we bij de verkeerde stop stonden.......

In de bus zijn er nog volop grappen over mijn actie. Maar we zitten mooi in die bus. Iedereen is intussen moe en wil graag naar het hotel. En we moeten Fraserway bellen voor de pickup van morgen. Zij komen ons halen voor transfer naar de camper.

Bij het hotel gaat de zon schijnen. We kunnen vlot inchecken en na 10 keer bellen (dat zat dan weer niet mee) lukt het om Fraserway te spreken. Morgen om 10 uur worden we opgehaald. We hadden gehoopt op 9 uur. Maar 10 uur is ook oké. We gaan een rondje wandelen, zien ons eerste dier (ja, een heuse eekhoorn 😂) en gaan een hapje eten. Na het eten een rondje zwemmen. We moeten wakker blijven en in het ritme komen om een jetlag te voorkomen. Avontuur genoeg. Morgen hopelijk een voorspoedige reis.

1. Chantal:
    22 april 2022
    Wat een stress allemaal! Maar gelukkig kan het feest nu beginnen!!! Het zal vast minder stressvol worden dan de afgelopen week🤣🤣

Veel plezier! Nu genieten met zijn allen
  2. Anita Gosens:
    22 april 2022
    Phoe eej... ik herken wel wat van vliegen tijdens corona, maar dit is overtreffende trap.
    Veel plezier nu jullie er zijn. En we zien de foto's wel verschijnen