dag 7: Cango Cave en Wilderness

27 april 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

Vanochtend werden we al vroeg wakk er, 6.30 van alle vogeltjes die een vrolijk deuntje laten horen. Op avontuur in Afrika is geen uitslapen daar zijn Quincy en Chloë ook inmiddels achter.
Nadat de kok het ontbijt heeft geserveerd, volledig in stijl was er thee, scrembeld eggs with bacon and toast (vertaling: roerei met spek en geroosterd brood).
We rijden over een pas naar de Cango Caves, geen wonder dat de navigatie aangeeft dat we 40 minuten rijden over 25 km. Flinke haarspeldbochten en mooie ververgezichten volgen. Bij de Cango Caves is het nog rustig en kunnen we kaartjes krijgen voor de rondleiding van 10 uur. Deze grotten zijn de grootste van Zuid-Afrika en de enige druipsteengrotten. De eerste zaal is enorm maar de formaties zijn niet echt spectaculaire. De volgende gangen en zalen zijn stukken mooier maar we hebben echt spectaculairder gezien, tja toch een beetje verwend. De gids vertelt enthousiast over de omgeving, de grotten en vooral de problemen om alles in tact te houden terwijl het ook een top attractie is.
Na zaal 4 stopt de rondleiding en kun je verder voor een avontuurlijke trail. Deze begint met een afdeling van een
touwladder met 127 treden. Mij mooi niet gezien. De gids vertelt dat je daarna kruipend door een gangenstelsel gaat en je mag niet te breed zijn. Hmmmm, mooi niet dat ik daar in ga. Een keer, vertelt de gids is het mis gegaan. Een big mama kreeg het advies achter te blijven omdat ze te breed was voor de gangen. Na een discussie, bleef ze achter maar besloot ze op eigen initiatief toch te gaan. En raad eens, ze kwam vast te zitten maar ook de andere mensen want er is maar 1 ingang. Ze hebben 11 uur vastgezetten.
Na dit verhaal, gaan er een paar mensen met een speciale gids naar beneden. De rest, wij ook, kiezen voor een makkelijke wandeling terug naar het zonnetje.
Buiten is het intussen al goed warm. Zeker 25 graden om 11.30 uur. Van de gids weten we dat Cango of Karoo betekent semi woestijn. Een zeer droog gebied met wat kleine vegetatie.
We nemen weer route 62 terug richting de kust. Op naar Wilderness. Een korte rit van 100 km maar wel 1 uur en 40 minuten. We rijden weer door een ruig gebied, stijgen en dalen
en langzaam aan wordt het groener en komen er weer bomen. Nog een paar bochten en we zien de zee en Wilderness. In Wilderness is het een drukte van belang en staat er een hele rij bij de camping. Ohh help, hopelijk wel plek want we hebben niet gereserveerd. Als we aan de beurt zijn, krijgen we te horen dat ze helemaal vol zitten. Ik heb gezien dat ze ook plekken zonder stroom hebben en we vragen om deze plekken. Zucht, steun, nog eens kijken en jawel daar is nog wel plek. Er komt een collega bij staan die stukken vriendelijker is en ontdekt dat we toeristen zijn en opeens is er nog 1 plek met stroom. We willen het niet eens begrijpen maar denken beide. ... Afrika.
Schijnbaar is het vandaag onafhankelijkheidsdag. Een feestdag en daarom megadruk want iediedereen heeft een lang weekend tot maandag. Morgen maar meteen reserveren voor de avond.
We hebben een koelkast vol, een plek met braai en het weer is fantastisch. Dat wordt weer BRAAIEN.
Iedereen een fijne koningsdag. Leuk om jullie reacties te lezen. Dit lukt niet iedere dag en is afhankelijk van de wifi.
Groetjes van ons allemaal.

1. Merel:
    27 april 2018
    Het klinkt allemaal super wat jullie daar mee maken.
    Geniet nog lekker daar! X
  2. Mirjam:
    28 april 2018
    Ik wens jullie een goeie voortzetting van jullie prachtige vakantie. Genieten zo te lezen... Wij vertekken morgen naar Ierland voor een paar dagen. Ietsje koeler maar wel zin in. 10 graden en bewolkt... 😂
    Groetjes, Mirjam
  3. Erica:
    Klinkt geweldig!!
    Struisvogelrijden, wie kan nou zeggen dat gedaan te hebben?!
    Wij zitten in Griekenland en kunnen niet alle foto’s zien door WiFi
    Ik geniet van jullie verhalen!
  4. Karen:
    28 april 2018
    die "husband day care centre" is hilarisch, kunnen we dat her ook krijgen?!?! ;)
    Veel plezier nog!