dag 16: Swaziland: Mlilwane Wildlife Sanctuary

7 mei 2018 - Lobamba, Swaziland

Ondanks dat het maar 270 km rijden is naat Mlilwane, geeft de navigatie aan 3 uur en 40 minuten. En dat zonder tijd voor de grensovergang. We staan wederom vroeg op en rijden 7.00 uur weg. In Hluhluwe even pitstop voor diesel en boodschappen. De superspar is al geopend vanaf 7 uur, ook op zondag.
Na 1.5 uur rijden gaat de snelweg over in een doorgaande weg die midden door een natuurparkje loopt. We zijn het park uit, over de wildrooster en mee komen de hekken van de douane. We worden gemaand te stoppen en krijgen een briefje met gegevens over de auto. Ook hier staan 4 mensen. Een bij het hek en 3 in het hokje. Personeel is vast niet duur want ze weten hier wel baantjes te creëren. Dan door naar de grenscontrole. We worden Zuid-Afrika uitgeschreven. Moeten betalen voor de auto, 3 euro..... we hebben geen idee waarom maar betalen het bedrag. Weer 1 hokje en 3 man personeel. Stempels in de paspoorten en door naar de douane van Swaziland. Weer controle, weer een stempel, weer een briefje voor de auto. Nog een hokje en eindelijk mogen we Swaziland in. Eigenlijk is het gewoon Zuid-Afrika. Het ligt midden in Zuid-Afrika. Sinds 1968 is het onafhankelijke en heeft het een eigen koning.
Het eerste wat ons opvalt is het suikerriet. Heel veel suikerriet. Ook hier wordt er gewerkt. Net of het geen zondag is. Daarnaast vallen de huisjes of beter gezegd de hutjes op. Nog heel traditioneel. En de vele mensen in klederdracht vallen op. Juist spierwit of erg bont gekleurd.
Na een vele kleine dorpjes te hebben gepasseerd, komen we in Manzini. Een grote stand en vlsk bij Mlilwane. Wat een drukte op de weg..... er moet wel iets aan de hand zijn. Uiteraard is het vandaag een feestdag vanwege 50 jaar Swaziland. Gelukkig weten we al snel de stad weer te verlaten en rijden over een slechte weg naar Mlilwane. Maar de laatste 4 km zijn echt slecht. Rini zit al te mopperen dat we niet ergens anders konden overnachten maar bij aankomst zijn we stomverbaasd. Reden we zojuist over een weg die amper weg genoemd mag worden, we staan nu bij de ingang van een prachtig Resort. Er is een receptie in traditionele Afrikaanse bouw en we informeren naar de camping. Er blijkt ook een game lodges bij te liggen, zeg maar een privé safari terrein. We moeten 4.5 km over het terrein en komen dan weer bij een erg mooi gebouw, de receptie van de camping. We zijn vroeg, het is pas 12 uur en mogen zelf een plekje kiezen. De camping ligt in een bos maar wel met voldoende zon en schaduw op de weer erg grote staanplaatsen. Verder is er een grote kraal (rond plein) met centrale stokplaats waar rondom hutjes staan. En er is een winkeltje en restaurant. Dit zit er zo mooi en leuk uit dat we daar gaan lunchen. Heerlijk overkapt op de veranda met uitzicht op de rivier met krokodillen. Wat wil een mens nog meer.
Na de lunch pakken we lekker een luie middag. Het is warm, 28 graden en de meiden willen naar het zwembad. Wij zoeken de schaduw op. Voetjes omhoog, boekje erbij.
Morgen gaan we naar het Krugerpark. Een rit van 200 kilometer maar wel weer door kleinr dorpjes. Straks lekker op tijd naar bed. Vaak liggen we rond 21.30 alweer in bed, de kids soms zelfs vroeger.
Nu de braai weer aan en genieten van de bbq en al het wild wat hier vrij rondloopt. Als we niet genoeg hebben aan de hamburgers en kipspiesjes dan kunnen we altijd nog op jacht..... dikke poemba's genoeg hier.
Tot morgen. Dan zijn we weer in Zuid-Afrika.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl